@article { author = {Bohlooli, ‪Mousa}, title = {Ethics in Science and Technology}, journal = {Science Cultivation}, volume = {01}, number = {1}, pages = {36-42}, year = {2010}, publisher = {Foundation for the Advancement of Science and Technology in Iran (FAST-Iran)}, issn = {2008-935X}, eissn = {2783-0934}, doi = {}, abstract = {After the industrial revolution, the science and technology developed rapidly in entire world and the issue of ethics in science and technology was existed in parallel. Moral concerns was profundity by events such as the first atomic bomb explosion, genetic progress and achieve the human genetic map and caused ethical movement in the world. A branch of ethics was organized as professional ethics and several committees formed to support ethics. Concurrently, issues of ethics in science and technology enter to academic environment and many universities in the world attention to teaching ethics and they were presented ethical courses at various levels at the Universities. Although the move toward ethics in science and technology was started but there is a long way to be ideal. At the present many problems are growing, such as simulations, genetic manipulation in humans, animals and plants, not the insure tests for drugs safety, environmental degradation, weapons of mass destruction and other happens. It is essential to create a legislative and supervisory institution in the world to hint and control the unethical research and technology.}, keywords = {Ethics in Science and Technology,Bioethics,Computer Ethics,Human Simulation Ethics,the Ethics Courses,International Legislative Institutions in Ethics}, title_fa = {اخلاق در علم و فناوری}, abstract_fa = {با رشد علم و فناوری که متعاقب انقلاب صنعتی اتفاق افتاد، مباحث اخلاق در علم و فناوری نیز مورد توجه قرار گرفت. حوادثی چون انفجار اولین بمب اتم، پیشرفت های علم ژنتیک و دستیابی به نقشه ژنتیکی انسان به نگرانی های اخلاقی عمق بخشید و باعث ایجاد جنبش های اخلاقی در جهان گردید و شاخه ای از علم اخلاق تحت عنوان اخلاق حرفه ای شکل گرفت. کانون ها و کمیته های متعددی در حمایت از اخلاق در علم و فناوری ایجاد شد. به موازات این تحولات مباحث مربوط به اخلاق در علم و فناوری پا به عرصه محیط علمی گذاشت و به طور جد مورد توجه دانشگاه های جهان قرار گرفت و واحدهای درسی در زمینه اخلاق در علم و فناوری در سطوح مختلف دانشگاهی برای رشته های گوناگون ارایه گردید. اگرچه حرکت بسوی اخلاق آغاز شده اما تا اخلاقی شدن علم و فناوری راه زیادی در پیش است. چرا که بسیاری معضلات از جمله شبیه سازی ها، دست کاری های ژنتیکی در انسان ها، حیوانات و گیاهان، عرضه داروهای ناآزموده به بازار، تخریب های محیط زیست، تولید سلاح های کشتار جمعی و سایر موضوعات رو به رشد هستند. ضروری است که یک نهاد موجه قانون گذار و ناظر در سطح جهانی ایجاد گردد تا موضوع اخلاق در علم و فناوری را هشدار و نظارت نماید. }, keywords_fa = {اخلاق در علم و فناوری,اخلاق زیستی,اخلاق رایانه,واحد درسی اخلاق در علم و فناوری,نهاد قانون گذار بین المللی در اخلاق}, url = {https://www.sciencecultivation.ir/article_242475.html}, eprint = {https://www.sciencecultivation.ir/article_242475_9cff15c18452ee633995045faf365211.pdf} }