@article { author = {Saboury, Ali Akbar and Zolmajd Haghighi, Zahra and Ghasemi, Atyeh and Poursoleiman, Atefeh and Aghaei, Arsalan}, title = {The Prevalence of Wrong and Nonreplicable Data Publication}, journal = {Science Cultivation}, volume = {07}, number = {1}, pages = {21-27}, year = {2016}, publisher = {Foundation for the Advancement of Science and Technology in Iran (FAST-Iran)}, issn = {2008-935X}, eissn = {2783-0934}, doi = {}, abstract = {Weak research design, flawed data analysis, biased observation and poor discussions have encouraged the publication of nonreplicable or false findings in recent years. In the present study, different types of errors and biases and their role in prevalence of wrong data publications are discussed. The main reason for occurrence of wrong and nonreplicable findings is the great tendency for publishing favorable results and ignoring the unwanted ones. As most project sponsors and publication reviewers seek impressive results, it is becoming a routine procedure to either neglect the peculiar results or fix them. Many scientists publish erroneous results due to the lack of knowledge or cognitive biases. This can be avoided if the present science culture undergoes a substantive change. Researchers are usually under pressure to publish more papers, because institutions reward them on the quantity of their publications, this policy needs to change too. Here some methods are recommended to attain a decent science culture.}, keywords = {Science Culture,Replicability,Error,Cognitive Biases,Research Paper}, title_fa = {بحران شیوع خطا و یافته های تکرارناپذیر در علم}, abstract_fa = {عواملی چون طراحی ضعیف آزمایش ها، تجزیه وتحلیل اشتباه نتایج و بحث های ضعیف باعث رواج انتشار داده های تکرارناپذیر و یافته های پرخطا، در سال های اخیر شده اند. در مقاله حاضر، انواع مختلف خطاها و نقش آنها در شیوع انتشار داده های اشتباه مورد بحث قرار گرفته اند. دلیل اصلی پیدایش یافته های خطا، تمایل زیاد برای انتشار داده های مطلوب و کنارگذاشتن داده هایی است که به راحتی قابل توجیه نیستند. از طرف دیگر بسیاری از پژوهشگران ممکن است بر اثر ضعف دانش مرتکب خطا شوند که این موارد نیز تنها در سایه آموزش و تغییرات اساسی فرهنگ علم، قابل اجتناب هستند. یکی دیگر از مواردی که در این زمینه نیازمند تغییر است، شیوه ارزشیابی پیشرفت و توسعه یافته گی علمی مبتی بر کمیت گرایی، بدون توجه به ارزیابی کیفیت و علی رغم نداشتن بسترها و امکانات تحقیق، فشار زیادی را به گروه های تحقیقاتی تحمیل می کند. در مطالعه حاضر مسائلی از این دست، بررسی شده و شیوه هایی برای بهبود وضعیت کنونی پیشنهاد گردیده است.}, keywords_fa = {فرهنگ علم,تکرارپذیری,خطای آزمایش,مقاله تحقیقی}, url = {https://www.sciencecultivation.ir/article_242648.html}, eprint = {https://www.sciencecultivation.ir/article_242648_3f88876268dcfd63f3e0e7a214120084.pdf} }