%0 Journal Article %T منتشر کن یا نابود شو، اما نه به هر قیمتی %J نشاء علم %I بنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایران %Z 2008-935X %A صبوری, علی اکبر %A اسکندری, پروانه %D 2014 %\ 12/22/2014 %V 05 %N 1 %P 38-43 %! منتشر کن یا نابود شو، اما نه به هر قیمتی %K فشار برای انتشار %K سوء رفتار پژوهشی %K کمیت یا کیفیت %K اخلاق نویسندگی %R %X رشد رقابت علمی و فرهنگ منتشر کن یا نابود شو در محیطهای علمی، اگرچه می تواند باعث پویایی تولید علم در دانشگاهها شود اما ممکن است با عینیت و صداقت پژوهش در تضاد باشد، چون این موضوع به دانشمندان برای تولید مقاله به هر قیمتی، فشار می آورد. یک مورد از نگرانی های ویژه همسو با رشد رقابت برای بودجه های تحقیقاتی و موقعیت های علمی، ترکیب شدن آن با افزایش سوء رفتار در پژوهش به قصد افزایش تعداد مقالات می باشد. سوء رفتار پژوهشی زمانی اتفاق می افتد که انتشار تکراری یک دست نوشته یا یک نشر اضافی، سرقت ادبی و یا داده سازی در حال وقوع باشد. سوء رفتار در پژوهش، موضوعی بین المللی بوده که خود مبانی علم را تضعیف می کند و باعث متزلزل ساختن اعتماد عامه مردم به صداقت علم می گردد و علم نیز فواید بالقوه اش را از دست خواهد داد. مسایلی مانند سرقت ادبی و سایر اشکال سوء رفتارهای پژوهشی را نمی توان نادیده گرفت. اگرچه دانشمندان تصمیم می گیرند تا به خاطر انگیزه های فردی، خودشان را به خطر بیاندازند، اما نشریات و جامعه پژوهشی به عنوان یک کل نمی تواند این خطر را بپذیرد. به هر حال، قوانین کشوری باید به گونه ای باشد که محیطهای علمی و دانشگاهی پویا بوده و در آن محققین به نشر یافته های علمی در نشریات خوب بین المللی ترغیب شوند و با سوء رفتارهای پژوهشی افراد ناتوان علمی برخورد قانونی جدی صورت گیرد. %U https://www.sciencecultivation.ir/article_242448_c05d19e48ced35b473b3f2e22ba9dccb.pdf