ORIGINAL_ARTICLE
اقلیم و تغییرات آن در سده هاى بیستم و بیست و یکم
در آغاز دهه ۱۹۸۰ (۱۳۶۰ ش) گروهی از پژوهشگران از گرم شدن زمین خبر دادند. به تدریج که شواهد عینی و علمی بیشتر بدست آمد، زمزمه ها بلندتر شد و جوامع علمی مسئله گرمایش زمین را در بستر گسترده تر تغییر اقلیم بررسی کردند. از آن پس، مجامع بین المللی و دولت ها دست بکار شدند و به تغییر اقلیم به عنوان رویدادی که آثار ناخوشایند بر زیست بوم های گیاهی و حیوانی و انسانی دارد، توجه کردند. اینک، پس از گذشت سی سال، در پایان دهه اول سده بیست و یکم، تغییر اقلیم و پیامدهای آن از موضوع های زیست محیطی روز شده است. از چارچوب بحث های تخصصی علمی و روشنفکری فراتر رفته و وارد گفتمان رسانه های جمعی و صحبت های روزانه مردم سراسر جهان شده است. در این نوشتار، سعی شده است چرایی و چگونگی گرمایش زمین باختصار بیان شود و تصویری هر چند کلی، از آنچه که اتفاق افتاده است و می افتد برای جامعه فارسی-زبان، و شاید تصمیم گیران، ارائه شود.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242505_277d023ca819a9be10ca849c06ad1d33.pdf
2011-05-22
5
15
گرمایش زمین
تغییر اقلیم اثر گل خانه ای
گازهای گل خانه ای
کربن دی اکسید
انرژی های فسیلی
انرژی های جایگزین
یوسف
ثبوتى
sobouti@iasbs.ac.ir
1
دانشگاه تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پایه زنجان، ایران.
LEAD_AUTHOR
[1]. Houghton. John.«Global Warming», Third Edition, Cambridge University Press.
1
[2]. E. A. Mathez (2009).«Climate Change»: The Science of Global Warming and Our Energy Future, Columbia University Press.
2
[3].IPCC. Climate Change (2007). «The Physical Science Basis», Cambridge University Press 2007
3
[4]. IPCC. Climate Change (2007).« Mitigation of Climate Change», Cambridge University Press .
4
ORIGINAL_ARTICLE
تولید علم ایران در سال 2010
مشارکت ایران در تولید علم جهانی، بر پایه شمارش نمایه های ایران در موسسه اطلاعات علمی آمریکا (ISI)، در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال قبل 0/11 درصد افزایش یافته است به طوریکه از ۱/۰۱ درصد به 1/12 درصد رسیده است. از نظر تعداد اسناد علمی، ایران در مکان بیست و دوم جهان قرار دارد. در حالی که، تعداد کل نمایه های جهان نسبت به سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است، تعداد کل نمایه های ایران نسبت به سال قبل حدود هشت درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۱۰، تعداد اسناد علمی نمایه شده ایران در علوم ۱۸۰۳۴ ( 1/28 درصد مقدار جهانی، در علوم اجتماعی ۶۵۲ ( ۰/۳۰ درصد مقدار جهانی و در علوم انسانی و هنر ۷۷ ( 0/07 درصد مقدار جهانی و در مجموع ۱۸۳۱۹ (1/12 درصد مقدار جهانی می باشد. رشد تعداد نمایه های ایران در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ هشت درصد بوده است که در مقایسه با رشد تعداد نمایه ها در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال ۲۰۰۸ (۲۵ درصد)، در حدود یک سوم شده است. از آنجا که این رشد در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۲۰۰۷ حدود پنجاه درصد بوده است، یک کاهش در شتاب تولید علم ایران مشاهده شده است. جایگاه اول کشور در ارائه اسناد علمی مانند سال های گذشته از آن شیمی عمومی بوده است و علوم مواد ، مهندسی برق و الکترونیک در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی شریف، به ترتیب با ۱۸۶۹، ۱۴۴۸، ۱۱۱۱ و ۱۰۵۱ سند علمی نمایه شده مقام های اول تا چهام تولید علم کشور را به خود اختصاص داده اند.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242506_2cb858c49453a92da533a0437f3c8593.pdf
2011-05-22
16
23
تولید علم
تعداد مقاله ها(نوشتار ها)
همکاری علمی
مشارکت دانشگاهی
موسسه اطلاعات علمی (ISI)
علی اکبر
صبوری
saboury@ut.ac.ir
1
مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
[۱]. صبوری، علی اکبر (۱۳۸۱). بررسی کارنامه پژوهشی ایران در سال ۲۰۰۲، رهیافت، شماره ۲۸، صفحات ۹۵-۷۸، ۱۳۸۱.
1
[۲]. صبوری، علی اکبر (۱۳۸۲). مروری بر تولید علم در سال ۲۰۰۳ ، رهیافت، شماره ۳۱، صفحات ۲۳-۲۱، ۱۳۸۲.
2
[۳]. صبوری، علی اکبر و پورسانسان، نجمه (۱۳۸۳). تولید علم ایران در سال ۲۰۰۴، رهیافت، شماره ۳۴، صفحات ۶۶-۶۰
3
[۴]. صبوری، علی اکبر و پورساسان، نجمه (۲۰۰۵). تولید علم ایران در سال ۲۰۰۵، رهیافت، شماره ۳۷، صفحات ۵۲-۴۹
4
[۵]. صبوری، علی اکبر(۱۳۸۶). تولید علم ایران در سال ۲۰۰۶، رهیافت، شماره ۳۸، صفحات ۴۵-۴۰.
5
[۶]. صبوری، علی اکبر. تولید علم ایران در سال ۲۰۰۷، رهیافت، شماره ۴۱، صفحات ۴۰-۳۵، ۱۳۸۶
6
[۷]. صبوری، علی اکبر (۱۳۸۷). تولید علم ایران در سال ۲۰۰۸، رهیافت، شماره ۴۳، صفحات ۳۱-۲۱.
7
[۸]. صبوری، علی اکبر (۱۳۸۹) - تولید علم ایران در سال ۲۰۰۹، نشاء علم، شماره ۱، صفحات ۱۰-۶.
8
ORIGINAL_ARTICLE
تولید دانش در علوم زیستى : پیشتاز در ایران و جهان
امروزه، ارتقاء سهم تولیدهای علمی در زمینه علوم زیستی در میان سایر علوم در کشور های پیشرفته علمی به حدود ۵۵% ، بیانگر اهمیت روزافزون این علم در دنیای کنونی است. در این مقاله سعی شده است تا با ارزیابی وضعیت علمی ایران در حوزه علوم زیستی، بر اساس داده های به دست آمده از پایگاه اطلاع رسانی وب علوم» و با تمرکز بر ۵ شاخص علم سنجی شامل: تولید نوشتار های پژوهشی و سهم جهانی تولیدهای علمی در زمینه علوم زیستی، سهم پژوهش کشورها از تولید ناخالص ملی، میزان تولید اسناد علمی به وسیله ۱۰ دانشگاه برتر، کیفیت و میزان استناد نشریه های پذیرنده مقاله های پژوهشی و موضوع های برتر در حوزه علوم زیستی در ایران و دو کشور در حال توسعه در منطقه (ترکیة ومصر ) و یک کشور توسعه یافته اروپایی المان)، به تعیین شاخص های علمی کشور پرداخته شود. با توجه به مستندهای استخراج شده پژوهش در علوم زیستی در مقایسه با سایر علوم در ایران با استناد به ضریب تاثیر مجله ها، دارای کیفیتی بالاتر است. همچنین، رقم 3/92 مورد استناد به ازای هر نوشتار در زمینه علوم برای ایران و رقم 4/305 مورد استناد به ازای هر مقاله در حوزه علوم زیستی، خود بیانگر رشد کیفی علوم زیستی است. در مورد رشته های برتر علوم در کشور های پیشرفته علمی ، از جمله کشور آلمان ۵ رشته اول با استنادهای بالا مربوط به علوم زیستی است که بیانگر اهمیت و گرایش روزافزون به این شاخه از علم در میدان بین المللی است
https://www.sciencecultivation.ir/article_242507_57731a2c4743f91d1f9d6604b0ac5f47.pdf
2011-05-22
24
30
رتبه بندی علوم زیستی
GDP
اسناد علمی نمایه شده
علم سنجی
ایران
ترکیه
مصر
آلمان
علی اکبر
موسوی موحدی
moosavi@ut.ac.ir
1
مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
صبوری
saboury@ut.ac.ir
2
مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
فرشته
تقوی
taghavif@modares.ac.ir
3
دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده علوم زیستی،
AUTHOR
پرندیس
دانشگر
4
مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
[۱]. صبوری، علی اکبر (۱۳۸۷). تولید علم ایران در سال ۲۰۰۸ء رهیافت شماره ۴۳، صص ۳۱-۲۱.
1
[2]. Tropp, B. E., D.Freifelder (2008). Molecular Biology: Genes to Proteins, Jones and Bartlett Publishers, Sudbury, Massachusetts, USA.
2
[3]. Weaver , R. F. (2007). Molecular Biology. Mc Graw-Hill Publishing, New York, USA.
3
[4]. Mount, D. W. (2004). Bioinformatics: Sequence and Genome Analysis Cold Spring Harbor Laboratory Press, New York, USA.
4
[5]. Kennedy, S., Oswald, N. (2010). Troubleshooting and Optimization: The Essential Guide, Caister Academic Press, Norfolk, UK.
5
[6]. Schulz, W.A. (2007). Molecular Biology of Human Cancers: An Advanced Student›s Textbook (2007) Springer publishing, Dordrecht, the Netherlands.
6
[7]. Prakash, M. (2008). Molecular Biology of Genetics, Language Arts & Disciplines Discovery Publishing House, Darya Ganj, New Delhi, India
7
[8]. Janeway, Ch., Travers, A. Walport, P., Shlomchik M. (2004). Immunobiology the Immune System in Health and Disease, 6th Edition Churchill Livingstone, UK.
8
[9]. Aref, A., Jeremy J. (2010). Nanotechnology Applied to Stem Cell-Substratum Interactions: Models and Experiments VDM Verlag Dr. Müller Publishing, Saarbrücken, Germany
9
[10]. Kass, L.R.(2002). Human Cloning and Human Dignity: The Report of the President›s Council on Bioethics , Public Affairs publishing, North Melbourne, Australia.
10
[11]. Muzzarelli, R. A. A. (2010). Chitins and Chitosans as Immunoadjuvants and Non-Allergenic Drug Carriers, Marine drugs 8(2), 292-312.
11
[12]. Lee, H.J., Park, N., Cho, H.J., Yoon J.K., Van, N.D., Oh ,Y.K., Kim, Y.B. (2010). «Development of a Novel Viral DNA Vaccine against Human Papillomavirus: AcHERV-HP16L1, Vaccine 28(6), 1613-1619.
12
[13]. Demento, S., Steenblock, E.R, Fahmy T.M. (2009). Biomimetic Approaches to Modulating the T Cell Iimmune Response with Nano- and Micro- Particles, Conf Proc IEEE Eng Med. Biol. Soc. 1161-1166.
13
[14]. Homhuan A. (2009).Virosome Vaccines and their Application in Cancer Iimmunotherapy, Asian Biomedicine 3(4), 365-373.
14
[15]. Abbas, A. K., Lichtman A. H., Pillai, Sh. (2007). Cellular and Molecular Immunology», Elsevier Publishing, Health Sciences Division.
15
[16]. Watson J. D., Berry A. (2004). Edited by: A. Alfred, DNA: the Secret of Life. (Knopf Publishing, New York, USA.
16
[17]. Saxena, A. (2006). Text Book of Biochemistry Discovering, Publishing House, Darya Ganj, New Delh, India
17
[18]. Ozin, G. A., Arsenault, A. C., Cademartiri, L. (2009). Nanochemistry: a Chemical Approach to Nanomaterials, Published by the Royal Society of Chemistry, London, UK
18
ORIGINAL_ARTICLE
رعایت اخلاق در دانشگاه هاو مراکز آموزش عالى: گزینه اى براى بهبود رفتارها
اخلاق حرفه ای مربوط به رفتار، ادب و عمل شخص هنگام انجام کار حرفه ای است. این کار می تواند مشاوره، پژوهش، تدریس، نویسندگی یا هر کار دیگر باشد. هر مجموعه سازمانی دارای کدهای عملی و رفتاری با ساختار حرفه ای متداول برای اعضای خود است که باید آنها را رعایت کنند. اخلاق حرفه ای مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می کند. اصول اخلاق حرفه ای دارای بار و ارزش های والایی است که رعایت آنها در رعایت هنجارها و اثربخشی تعامل های اجتماعی بسیار نقش آفرین است و این مستلزم شناخت اولیه و بنیادین از اصول یاد شده است. این نوشتار، ضمن مروری بر مفاهیم، اهمیت و ضرورت، به بررسی اخلاق در آموزش عالی در چهار بعد مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، و عوامل رشد و گسترش و روش به کارگیری اخلاق حرفه ای در سازمان می پردازد.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242508_99a98a9fb4213779a027c7cbb3244215.pdf
2011-05-22
31
40
اخلاق
اخلاق حرفه ای
مدیریت
آموزش عالی
حمیدرضا
آراسته
arasteh@khu.ac.ir
1
دانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران
LEAD_AUTHOR
حسینعلى
جاهد
hossein.jahed@gmail.com
2
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، نبش فلسطین، ایران.
AUTHOR
[۱] تفضلی، احمد(۱۳۸۵).» مینوی خرده، تهران: انتشارات توس، ص ۴۱
1
[۲] فریور، مهدی(۱۳۸۶).» اخلاق حرقه مندی و پیشه وری در ایران باستان، اخلاق حرفه ای در تمدن ایران و اسلام»، احد فرامرز قراملکی و همکاران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
2
[۳] صحرایی، محمد طیب (۱۳۸۶). «سیره پیامبر(ص) در مدیریت افکار و رفتار سیاسی، سیاست نبوی: مبانی، اصول و راهبردها»، علی اکبر علیخانی و همکاران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری۔
3
[۴] فرامرز قراملکی، احد (۱۳۸۵). اخلاق حرفهایی». چاپ دوم. قم: انتشارات مجنون
4
[۵] حسینیان، سیمین (۱۳۸۵). اخلاق در مشاوره و روانشناسی تهران: نشر کمال تربیت
5
[۶] فرامرز قراملکی،احد (۱۳۸۲). اخلاق حرفه ای». قم:انتشارات مجنون
6
[7] Reybold, Earle; D. Halx, Mark; L. Jimenez, Anne (2008). «Professional Integrity in Higher Education»: A Study of Administrative Staff Ethics in Student Affairs, Journal of College Student Development. ProQuest Education Journals pp. 110-122. Available at: http://muse.jhu.edu/ login?uri=/journals/journal_of_college_student_ development/v049/49.2reybold.pdf
7
[۸] مجیدپور، اکبر و ده بزرگی، بهمن(۱۳۸۶).»راهکار عملی تدوین منشور اخلاقی سازمان، اخلاق حرفه ای در تمدن ایران و اسلام»، أحد فرامرز قراملکی و همکاران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری۔
8
[۹]جان براکستون و ناتانیل بری (۱۳۸۳). اخلاق در آموزشعالیه، ترجمه حمیدرضا آراسته، دایرة المعارف آموزش عالی، زیر نظر نادر قلی قورچیان، حمیدرضا آراسته و پریوش جعفری تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی، صص ۹۱-۹۳
9
[۱۰] موسی دوست، اسارا: قنودی، حنانه (۱۳۸۹)» . تخلقات و دستبردهای علمی و ادبی»، نشاء علم، سال اول، شماره اول، صص ۲۹-۲۱.
10
[۱۱] عباس زاده، حسن (۱۳۸۵).» اخلاقیات در سازمان با تاکید بر دیدگاه اسلامی»، فصلنامه بانک صادرات ایران شماره ۳۹.
11
[۱۲] الوانی سید مهدی (۱۳۸۳). همدیریت دولتی و خضرورت تقویت زیرساختارهای اخلاقی»، فصلنامه مطالعات مدیریت شمار ۴۲، ۴۱.
12
[13] Frederickson, D. G. (1995).«Public Perceptions of Ethics in Government»: The Problems of Distance and Role Differentiation, The Annals of the American Academy of Political and Social Sciences. Spring. Available at:http://www.ipsr.ku.edu/stafffil/george.shtmlAnd http://www.jstor.org/pss/1047762.
13
[14]OECD (1996). «Ethics in Public Services»: Current Issues and Practice. Public Management Occasional Papers, No. 14. Available at:http://www.oecd.org/dataoecd/59/24/1898992.pdf
14
[15] Mc Donald, C. (2006). «A Framework for Ethical Decision – Making»: Version 6.0 ethics shareware. From University of British Columbia: Center for Applied Ethics. Available at:http://www.ethics.ubc.ca/upload/A%20 Framework%20for%20Ethical%20Decision-Making. pdf
15
[16] بهلولی، موسی (۱۳۸۹) اخلاق در علم و فناوریه نشریه نشاء علم، سال اول، شماره اول، صص ۴۲-۳۶
16
[17] اکبر، رضا و شکرانی، یاسین(۱۳۸۷) « تأثیر عوامل تیر معرفتی بر اسلامی شدن دانشگاه های ارتش و دانش»: مقدمه ای پر دانشگاه اسلامی، اصغر افتخاری و همکاران تهران نشر مشترک دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صص.۱۷۶ -۲۰۱
17
ORIGINAL_ARTICLE
موسسات و عوامل پیشبرنده علم در ایران و جهان
قرن بیست و یکم به تأیید بسیاری از متخصصان، قرن دانش تام دارد. در چنین زمانی، برتری علمی و در اختیار داشتن دانشمندان خبره و طلایه دار به عنوان ابزار برتری یک کشور مطرح می شود. بدیهی است که که کشورها سیاستگذاری هایی برای ارتقا در این بخش اتخاذ خواهند نمود. از سوی دیگر، کشورهای توسعه یافته با درگیر کردن مردم در سیاست های علمی جامعه و افزایش درک عمومی مردم از پژوهش های علمی، زمینه های ورود به عصر دانایی را فراهم نموده اند، به طوری که در بسیاری از این کشورها ساختارهای گوناگونی را به منظور توسعه علم تحت عنوان موسسات پیشبرنده علم ایجاد نموده اند. در این مقاله، عوامل و برخی از مهم ترین موسسات پیشبرنده علم و همچنین، ساختار آنها معرفی می شود.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242509_2466ac4d772280173e583fabfd2c9cf1.pdf
2011-05-22
41
46
پیشبرنده علم
مشارکت عمومی
عوامل پیشبرد علم
پریسا
حسین زاده
phosseinzadeh@khayam.ut.ac.ir
1
گروه بیوتکنولوژى ، دانشکده علوم ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
[1].Osborn, D. (1971). «The Use and Promotion of Sciens in Developing countries>>, Minervea, Volume 9, Number 1, January 1971.
1
[2]. «Excellence and Opportunity» (2000). Office of Science and Technology, P.27
2
[3]. Dickson, D. (2004). Nature, 432,271, 30 Nov. 2004.
3
ORIGINAL_ARTICLE
گفتگوى علمى، نگرشى به علم و فناورى هاى آینده
علم و معنا اساس نگرش عمیق و شناخت بنیادی به پدیده مورد مطالعه است. علم و معنا هم دریچه هستند. علم، معنا را می شکافد و معنا | ، علم را شکوفا می نماید. در قلمرو معنویت، علم افزایش و ساختار می یابد. برای شناخت و درک کامل تر ویژگی اشیاء انسان نیاز به سه گونه سواد و آگاهی دارد: سواد معمولی، سواد علمی، سواد عقلی و معنوی با سواد علمی، بیشتر قوه های مربی پدیده ها شناخته می شوند اما به وسیله سواد عقلی و معنوی، نیرو های نامرئی پدیده ها کشف می شود. این موضوع قابل توجه است که طبیعت بر محور قانون انتروبی اداره می شود و برای شناخت این قوانین می باید دارای سواد عقلی و معنوی بود. در قلمرو علم، بیشتر با حواس و ذهن پدیده ها شناسایی می شوند، اما در قلمرو عقل و معنا، نیرو ها و قوه های مستقل و ویژه وجود دارند که جزو حواس محسوب نمی شوند. با داشتن چنین نیرو هایی می توان باطن اشیا را مو شکافی نمود. راه دستیابی به سواد عقلی و معنوی از مسیر پرهیزگاری، پاکی و آئینه شدن نفس می باشد. نفس شفاف، نوری دارد که می تواند به درون اشیا بنگرد و آنها را کشف کند. هر چه این نفس شفاف تر باشد، انعکاس نور قوی تر می باشد و اشیا و ویژگی های آن بهتر شناخته می شوند. این موضوع، ریشه علوم شناختی است. حال باید ببینیم این جنبه ها را چطور می توان وارد قلمرو علوم تجربی نمود. برای مثال می توان انتظار داشت کسی که با زاویه علوم شناختی در قلمرو علوم داروئی فعالیت می کند، نخست به سراغ اندیشه بیوممتیک ) علم الگو گرفتن از طبیعت ( برود. یعنی، اول ریشه و اساس دارو را در طبیعت تشخیص دهد سپس از آن الگو برداری و بعد از آن سنتز (تهیه نماید و در پایان فناوری طبیعی را پدید آورد.جماد، گیاه، حیوان، دعا در طبیعت و ملکوت آن موجود است که می توان آن ها را به دارو و ملکول تبدیل کرد. امروز، علم با عقل و معنی در حال ترکیب است، می توان آن ها را با | هم وارد قلمرو علوم تجربی نمود و از آن ها فناوری های طبیعی و ملکولی و پیشرفته تهیه نمود
https://www.sciencecultivation.ir/article_242510_7d32055964c433535fcc8aef001628de.pdf
2011-05-22
47
57
علم و معنا
علم و فناوری های آینده
علوم شناختی
سواد علمی
خرد
نیایش
علی اکبر
موسوی موحدی
moosavi@ut.ac.ir
1
مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
سیده زهرا
موسوی
2
عضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی و سمشناسی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
AUTHOR
محمد
عزیزی
3
گروه بیوتکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، خیابان یخچال، خیابان شریعتی، تهران، جمهوری اسلامی ایران
AUTHOR
میثم
مباشری
mobasheri.m@iaups.ir
4
گروه بیوتکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، خیابان یخچال، خیابان شریعتی، تهران، جمهوری اسلامی ایران
AUTHOR
حسین
عطار
5
گروه بیوتکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، خیابان یخچال، خیابان شریعتی، تهران، جمهوری اسلامی ایران
AUTHOR
سید مهدی
رضایت
rezayat@sina.tums.ac.ir
6
استاد ، گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
LEAD_AUTHOR
منابع پیشنهادی برای مطالعه:
1
١- موسوی موحدی، علی اکبر(۱۳۷۲) «عقل» مجله پیوند مجلد ۱۶۳-۱۶۲، صفحات ۲۷-۲۴. ۲
2
- موسوی موحدی، علی اکبر (۱۳۷۳). «اسراری بر شکوفائی علمی پژوهشنامه دانشگاه تهران، شماره ۱۸، صفحه ۱۷-۷.
3
۳- موسوی موحدی، علی اکبر (۱۳۷۳). «تجلی علم» مجله فرهنگ و دانش، مجلد ۱ صفحات ۷۲-۶۹ (۱۳۷۳).
4
۴- موسوی موحدی، علی اکبر (۱۳۷۷). «هنر، میراث معنوی و تجلی آن» مجله هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، مجلد۳ صفحات ۲۸ - ۲۵.
5
ه- موسوی موحدی، علی اکبر و دیگران، گفتگوی علمی تحت عنوان «تولید علم، اولویت توسعه کشور» (۱۳۸۱). مجله رهیافت، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی شماره ۲۸ء صفحات ۱۶۰ - ۱۴۳ .
6
۶- موسوی موحدی، علی اکبر ، ابوالفضل کیانی بختیاری ظرفیت سازی علمی در راستای سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴» مجموعه مقالات همایش سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، جلد چهارم (جایگاه فناوری علمی در منطقه) صفحات ۷۳-۸۹ اسفند ماه ۱۳۸۵ .
7
7. A.A. Moosavi-Movahedi (1999). Mysteries of spiritual scientific knowledge Hamdard Islamicus 29-15 .
8
ORIGINAL_ARTICLE
هشدارهاى کبد
کبد یکی از بزرگترین اعضای بدن انسان محسوب می شود. وزن آن حدود 1/5 کیلو گرم است و در ناحیه فوقانی سمت راست شکم قرار دارد. کبد در بدن نقش آشپزخانه را ایفاء می کند. بدین ترتیب که کلیه غذاها قبل از جذب در روده از کبد عبور کرده و فرایند تصفیه و فرآوری را طی می کنند. داروهای گوناگونی که می خوریم از کبد عبور کرده و کبد میزان داروی مورد نیاز را تنظیم و مازاد آنرا دفع می کند. این عضو با ارزش بدن همچنین آنزیم ها ، هورمون های و سایر مواد بیولوژیکی بدن را نیز تنظیم و مانع افزایش میزان آنها در خون می شود. پس کبد یک عضو با نقش آفرینی متعدد در بدن است و می باید بسیار مورد مراقبت قرار گیرد. در این گزارس برخی از هشدارها و توصیه های لازم از زبان کبد آورده شده است.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242520_f45b3fc37a3742eabe0074a3ddae2657.pdf
2011-05-22
59
69
کبد
آنزیم ها
هورمون ها
سیروس
قبادى
ghobadi@sci.razi.ac.ir
1
گروه زیست شناسى، دانشگاه رازى، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چشم اندازى به ایریدالوژى
ایریدالوژی از زمان کشف در سال 1800 میلادی تاکنون ، به یک رویکرد علمی برای تجزیه و تحلیل ساختار عنبیه چشم مبدل شده است. عنبیه بخش رنگی چشم است که بسته به نوع و حالت رنگی که بخود می گیرد ، وضعیت و حالات بدن، نقاط ضعف و قدرت، سطوح سلامت، فعل و انفعالات و تغییراتی که بسته به روش زندگی افراد رخ می دهد را نمایان می سازد. برخی از صاحب نظران براین باورند که ایرایدالوژی یک روش مناسب برای تشخیص بیماریهاست در عین حال برخی دیگر از صاحب نظران نیز با این مقوله مخالف می باشند.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242523_1369f67e8e5a982b8231cdb6b6d17779.pdf
2011-05-22
61
62
ایریدالوژی
ساختار عنبیه چشم
زهرا
ممتازیان
z.momtaziyan@gmail.com
1
مدرس اریدالوژی و طب سنتی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بیانیه ناشران غیردولتى متشکل از انجمن هاى علمى و دانشگاه ها درباره نشر مقالات علمى با دسترسى آزاد
از سال ۱۹۹۵ ناشران غیر دولتی متشکل بیش از ۱۰۰ انجمن و دانشگاه؛ به منظور تبدیل مجله های چاپی قدیمی به مجله های پویا و دیر پای آنلاین (بر خط ) با انتشارات HighWire Press دانشگاه استنفورد همکاری خود را شروع کرده اند. این ناشران میلیون ها دلار هزینه صرف فنآوری برخط برای ارایه؛ انتشار و مدیریت داده ها کرده اند و موفق به ایجاد خدمات برخط بی همتا و قدرتمندی برای آموزش و راحتی دانشمندان شده اند. آنها همچنین، این ابتکار را به خرج داده اند که برخی از بزرگترین و موثرترین آزمایش ها را تنها به صورت برخط منتشر کنند و هزینه ها را طوری سامان دهی کرده اند که بتوانند داده ها را به طور رایگان در اختیار افرادی که قادر به پرداخت هزینه نیستند، قرار دهند و نیز نرم افزارهائی با جدید ترین فناوری را به منظور حمایت از نویسندگان؛ خوانندگان و ویراستاران طراحی کرده اند. این ناشران با استفاده موثر از فناوری های نوین توانسته اند انتشار گسترده داده های علمی و همچنین دسترسی رایگان و بدون محدودیت به محتوای مجله ها را برای جامعه می دانشمندان و عموم فراهم سازند و به همین دلیل این ناشران غیر انتفاعی، عنوان «رهبران انقلاب در انتشارات علمی برخط » را به خود اختصاص داده اند. با همت این ناشران؛ اکنون دسترسی آسان جامعه های علمی و عموم مردم به بیش از 1/6 میلیون مقاله رایگان فراهم شده است. افزون بر این، دسترسی به بیش از 12/6 میلیون خلاصه مقاله در بیش از ۴۵۰۰ مجله Medline فراهم شده است.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242525_3b84ece965a2eb6dfa411a8728c540e0.pdf
2011-05-22
63
65
ناشران غیر دولتی
انجمن ها و دانشگاه
مریم
حسین زاده بیرق
m.hosseinzadeh@ut.ac.ir
1
دبیرخانه شوراى پیشبرد علم و فناورى در جهان اسلام، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
www.dcprinciples.org
1
ORIGINAL_ARTICLE
رشد فزاینده تولیدات علمى ایران در جهان
(بر گرفته از مجله نیو ساینتیست، 28 مارس 2011) کدام کشور نتایج و دستاوردهای علمی مکتوب آن بین سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ ،۱۸ برابر شده و از نظر تعداد مقاله از ۷۳۶ مقاله به ۱۳۲۳۸ مقاله در خلال سال های مذکور رشد داشته است؟ این نکته ممکن است برای بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی پیشتاز علم تعجب برانگیز باشد، ایران، رشد فزاینده ای در انتشار یافته های علمی در جهان را دارا می باشد. اگر روابط سیاسی میان ایران و أمریکا برقرار بود، بدین معنا که روابط دانشمندان دو کشور بهبود داشت: تعداد مقاله های مشترک بین دو کشور حدود پنج برابر یعنی از ۳۸۸ به ۱۸۳۱ در زمان مشابه افزایش می یافت. رشد سریع علم در کشورهای خاورمیانه، چین، هند و برزیل، موضوعی است که در گزارش نشریه نیوساینتیست ، انجمن سلطنتی انگلستان تاکید شده و در این گزارش، تعداد و میزان رجوع به مدارک علمی جهان بین سال های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۳ با سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ به شیوه مقایسه ای اطلاع رسانی شده است.کشور های دیگر نیز همانند ایران، در زمینه فعالیت های پژوهشی مایل هستند تا گام های بلندی پردارند. برای مثال ترکیه نتایج پژوهش های خود را از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ به چهار برابر افزایش داده است و این دستاورد ناشی از افزایش بودجه ۶ برابری در پژوهش و رشد بوده است. روند مشابه نیز در کشورهای تونس، سنگاپور و قطر اتفاق افتاده است.در سطح کلان، کشورهای آمریکا، اروپا و ژاپن از نظر علمی هنوز پیشتاز هستند، ولی به دلیل صنعتی شدن سایر کشورها ، این برتری در حال کمرنگ شدن می باشد. بنابراین، در حالی که نسبت مقاله های مشترک با نویسنده های امریکاهی از ۲۶ به ۲۱ درصد کاهش یافته است، چین با ۲/ ۱۰درصد تولید مقاله از جایگاه ششم به جایگاه دوم صعود داشته و جایگاه هند و برزیل نیز روند بهبود را نشان می دهد.
https://www.sciencecultivation.ir/article_242526_5f3894e08ca0535645e4f6823e6a0bc5.pdf
2011-05-22
66
66
دستاوردهای علمی مکتوب
تعداد مقاله
رشد علمی
اندى
کوگلان
info@sciencecultivation.ir
1
(برگرفته از مجله نیو ساینتیست، 28 مارس 2011) ، جمعبندی توسط دفتر نشریه نشاء علم
AUTHOR
بر گرفته از مجله نیو ساینتیست، 28 مارس 2011 . نویسنده :اندی کوگلان.
1