TY - JOUR ID - 242347 TI - شاخص های مرسوم و جدید در علم سنجی JO - نشاء علم JA - SC LA - fa SN - 2008-935X AU - صبوری, علی اکبر AU - کرمی, لیلا AU - پیرحقی, میترا AD - دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، تهران، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 06 IS - 1 SP - 6 EP - 17 KW - واژگان کلیدی: شاخص های مرسوم KW - شاخص های جدید KW - شاخص Index) i10 – i10 ) KW - شاخص پای (π-Index) KW - تامسون رویترز KW - اسکوپوس DO - N2 - علم سنجی (Scientometrics) یکی از متداول ترین روش های ارزیابی فعالیت های علمی - پژوهشی است. علم سنجی با جنبه های مختلفی همچون تولید، اشاعه و استفاده از اطلاعات علمی سر و کار داشته و به محدوده علمی یک رشته خاص تعلق ندارد. بسیاری از پیشگامان این حوزه، هدف از علم سنجی را بررسی فرآیندهای موجود در پژوهش علمی برای مدیریت موثرتر علم معرفی می کنند. در این مقاله، علاوه بر شاخص های مرسوم، به شاخص های جدید علم سنجی می پردازیم. برای ارزیابی دقیق تر فعالیت های علمی هر کشور در سطح ملی، بهتر است از شاخص های بومی برای آن کشور استفاده شود. در این مقاله، به شاخص های بومی علم سنجی مانند اجرای ارزشیابی پژوهشی و چهار چوب برتری پژوهشی انگلستان، فاکتور کراون در کشور هلند و امتیاز Z استنادی در کشور سوئد اشاره می شود. در ادامه، نظام رتبه بندی لادن معرفی می شود. اطلاعات مورد نیاز برای این رتبه بندی از پایگاه تامسون رویترز دریافت می شود. تفاوت این سیستم رتبه بندی با سیستم های دیگر این است که توجه بیشتری به زمینه های تاثیر علمی و همکاری ها دارد. UR - https://www.sciencecultivation.ir/article_242347.html L1 - https://www.sciencecultivation.ir/article_242347_07ec42c7bdbfbd84a365902b22e68d99.pdf ER -