2024-03-29T16:38:42Z
https://www.sciencecultivation.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33096
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
سخن نخست : دانش گشاینده مشکلات
علی اکبر
موسوی موحدی
علم با پیوند به فرایندهای گذشته پایهریزی میشود و دانش گذشته زیرساخت دانش جدید است. در صورتی دانش و نوآوری جدید رونق میگیرد، که دسترسی به دانش و علوم گذشته مطالعه و درک شود. پژوهشگر نیاز دارد که تاریخ علم تخصصی خود را بداند و برای درک بیشتر شایسته است که تا حدودی تاریخ علم عمومی را مطالعه نماید چون علوم به هم وابسته و پیوستهاند، زیرا این درسهای آموزنده در مطالعه محققان گذشته میتواند آنها را در روش اندیشیدن و داشتن ادراک عمیق و درستی از تحقیقات و روشهای علمی هدایت نماید. طرحنامه (پروپوزال) و یا فرضیه دانشمند، ریشه نیل به دانش و علوم جدید است. اگر طرحنامه غنی از حکمت و عقل باشد، دستاورد علمی از کیفیت بالاتر برخوردار است. طرحنامه و یا فرضیه بستگی به غنای وجود پژوهشگر دارد. محتوای وجود و ضمیر پژوهشگر منظومهای است از دانایی، تجربه، معرفت، الهام، تخیل، اطلاعات و دیگر استعدادهای خدادادی است که میتواند از این مجموعه و منظومه بهرهبرداری نماید تا یک نقطه را عمیق درک کند (همه چیز بدان تا یک نقطه فهمیده شود) و در قلمرو علوم تجربی آن را به آزمایش بگذارد. با این نگرش، آزمایشهایی که این پژوهشگر طراحی مینماید از پشتوانه علوم الهی و انسانی خود میباشد که مطمئناً از درجه خطای کمتری برخوردار است و از این مسیر میتوان به دانشهای بزرگ دست یافت. در واقعیت علم از نظریهپردازی سامان مییابد که نیازمند وجود انسانهای دانا و متعالی است. لذا اگر بخواهیم مشکل را حل نماییم نیاز به دانش داریم و دانش نیاز به دانشمند و اندیشمندی دارد که بتواند از ملکوت عالم (لایههای علم) کون و هستی الهام گیرد و فرضیهای را مطرح نماید که موجب زایش علم و نوآوری شود و جامعه بدون خسارت از آن بهرهبرداری نماید. البته اینگونه دانشمندان پیوند به درگاه الهی دارند و از پروردگار دانش لبریز دریافت مینمایند. اگر قصد داریم مشکلات را از هر نوعی نه فقط بیماری کووید-19 بلکه هر نوع مشکلی را بهسادگی حل نماییم در جامعه باید چنین دانشمندانی پرورش دهیم. برای پرورش اینگونه دانشمندان خانواده اصیل، مدرسه دانشمدار، دانشگاه با برج و بارو، فرهنگستان پیران علم و تجربه نیاز داریم که میباید در سیاستگذاریهای کشور گنجانده و برنامهریزی شود.
سخن نخست
علم و دانش
گشاینده مشکلات
2020
12
21
1
1
https://www.sciencecultivation.ir/article_242320_d0a3bb300f184300b2cf0b3a46253ba8.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
دیدگاه ها درباره نشر یافته های تحقیقاتی در نشریات علمی
احمد
شعبانی
پیمان
صالحی
علی اکبر
صبوری
جواد
فیض
بابک
کریمی
علی اکبر
موسوی موحدی
رضا
یوسفی
محمد رضا
واشقانی فراهانی
در کلاس روش و منطق تحقیق در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، دانشجویان مجموعه سؤالهایی در خصوص شیوههای نشر مقالات علمی داشتند که تصمیم گرفته شد که این سؤالها در معرض دید استادان برجسته علمی کشور قرار گیرد و این مقاله بر این مبنا پایهریزی شده است. سؤالها بهقرار زیرند:- چرا میباید دادهها و یافتههای تحقیقات علمی در نشریات علمی منتشر شوند؟- چرا بر انتشار نتایج تحقیقات علمی با نمایه بینالمللی تأکید میشود؟ نمایهسازی چرا و چه ارزشی دارد؟- آیا فرآیند داوری تخصصی مانع انتشار دیدگاههای کاملاً نو میشود؟ آیا این نوع داوری تبعیضآمیز و تحت تأثیر تضاد منافع است؟- آیا انتشار مقالات درنشریات علمی بهویژه نشریات بینالمللی ابزار سرقت ایدههاست؟- آیا بعضی از سردبیران نشریات بینالمللی درفرایند ارسال داوری و یا تصمیمگیری در مورد مقالات نسبت به برخی از کشورها تبعیضآمیزعمل میکنند؟- چرا بعضی از نشریات و یا انتشارات بینالمللی تمایل به چاپ مقالات با دسترسی آزاد (دریافت وجه) دارند؟ آیا این موضوع به کیفیت علمی مقالات و نشریات علمی لطمه نمیزند؟-آیا شایسته است دانشگاه ها در انتشار نشریات علمی ایفا نقش کنند؟استادان در مورد هر کدام از سؤالهای فوق بهطور مبسوط و از منظرهای گوناگون اظهار نظرکرده اند که این اظهارنظرها ناشی از دانش و تجربه ارزشمند آنان است و میتواند مورد بهرهمندی پژوهشگران، دانشجویان و دانشگران قرار گیرد. شایان ذکر است که این اظهارنظرها از منظر ملی و بینالمللی است و میتواند راهگشای مؤسسات علمی، انتشارات علمی، انجمنهای علمی، مسئولان ذیربط آموزش عالی، سردبیران و هیأت تحریریه نشریات در سطح ملی و بینالمللی قرار گیرد.
نشر مقاله بینالمللی
داوری تخصصی
نمایهسازی
نشر با دسترسی آزاد
کیفیت علمی
دیدگاههای نو
اخلاق علمی
گسترش مرزهای دانش
2020
12
21
2
27
https://www.sciencecultivation.ir/article_242321_edd2d9c9dd79f0265252d486db56f7bc.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
آموزش و آزمایش در خانه در دوره اپیدمی و همهگیری کووید-19
احمد
شعبانی
عدم دسترسی بیش از 250 میلیون نفر از کودکان و نوجوانان در دوره ابتدایی و متوسطه به مدرسه، میزان بالای ترک تحصیلی و توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی از جمله چالشهای جدی سیستمهای آموزشی و یادگیری در سطح جهان قبل از اپیدمی کووید-19 بود. اپیدمی و همهگیری کووید-19 با به تعطیلی کشاندن تمامی مقاطع آموزشی در کلیه کشورها، چالش در سیستم آموزشی را مضاعف کرده است. در این نوشته کوشش شده است تجربه شخصی و تجربه برخی از دانشگاههای سایر کشورها در آموزش در دوره کووید-19 با معلمان، استادان، برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه آموزش و یادگیری با هدف کاهش آسیبها و بهبود در سیستم آموزشی به اشتراک گذاشته شود. در این مطالعه ارائه دروس نظری بهویژه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به روش مجازی همزمان و رفع اشکال و حل مسائل و تمرینات با روش مجازی ناهمزمان، دروس مقطع دکتری روش مجازی ترکیبی و برای دروس آزمایشگاهی آزمایش در خانه بهعنوان مناسبترین شیوه پیشنهاد شده است. با توجه به اینکه در آموزش مجازی تا حدود زیادی هزینهها کاهش مییابد (ایاب و ذهاب، خوابگاه، و...)، پیشنهاد میشود صرفهجویی در هزینهها برای ارتقای زیرساختهای آموزش مجازی هزینه شود.
اپیدمی کووید-19
آموزش
یادگیری مجازی همزمان
یادگیری رایانه-پایه
فناوری وب-پایه
آزمایش در خانه
فناوری آموزشی
آزمایشگاه مجازی
2020
12
21
28
36
https://www.sciencecultivation.ir/article_242327_741548ae2584d304f65901ea0631759c.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
چند ضرورت مهم برای پیشرفت علم در ایران
علی اکبر
صبوری
باور "ما میتوانیم" موجب ایجاد موفق دورههای تحصیلات تکمیلی ایران شد و نتیجه آن تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد شد و آنگاه رشد کمیت مستندات علمی کشور را به دنبال داشت و در سال گذشته میلادی (2019) رتبه جهانی ما را به شانزده رساند. تکامل علم در ایران و عبور از کمّیتگرایی به کیفیگرایی، مسیر درست و برنامهریزی شدهای بود که توانست دانشگاههای کشور را در جایگاه جهانی قرار دهد و اکنون ارتقا بیش از پیش آنها در دستورکار است تا ایران اسلامی بتواند به جایگاه واقعی خود در تعلیم و تعلم جهانی برسد. اکنون شاهد رشد شرکتهای دانشبنیان و بهکارگیری علم در خدمت جامعه هستیم. دانشگاهها، جامعه محوری را در دستورکار آموزش، پژوهش و سیاستهای علمی خود قرار داده تا رؤیای "جهانی اندیشیدن و بومی عملکردن" را به زودی شاهد آن باشد. توانایی ایران اسلامی در همه زمینهها مرهون رشد علمی ایران بوده و اکنون به یک باور جهانی تبدیل شده است. حال وقت اشتغال و کارآفرینی، ایجاد ثروت از علم از مسیر مطلوب، امیدآفرینی، اطمینانآفرینی، توسعه گفتمانهای علمی و بیان پیشرفتها در حوزه عمل، دیپلماسی علمی در جهان و ایجاد مراکز نشر علمی بهدست انجمنهای علمی توانمند و بخش خصوصی میباشد. ضرورت توازن علم در بین همه ابعاد دانشآفرینی ایجاب میکند که از تمام توان علمی کشور بهرهبرداری شود. میباید با تفکر بین رشتهای، هر سه حوزه علوم، علوم اجتماعی و علوم انسانی بهعلاوه هنر همگام با هم عمل نمایند تا به رشد علمی جهانی مطلوب برسیم، چرا که در جهان امروز تحقیق نیازمند نگاه جامع از سوی همه رشتههای علمی است.
پیشرفت علم
گفتمان پیشرفت علم
وبگاه علم
مستند علمی
کمیت تولید علم
کیفیت تولید علم
معضلات پژوهش ایران
2020
12
21
37
46
https://www.sciencecultivation.ir/article_242328_0028c77ef000f22d0516f27046c6939a.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
ارتباط بین تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست با شیوع ویروس کرونا
محمد صادق
علیایی
فائزه
موسوی موحدی
رضا
یوسفی
طی یکصد سال گذشته بسیاری از بیماریهای همهگیرانسانی با منشأ ویروسی از حیوانات وحشی و یا حتی اهلی به انسان منتقل شده است. پژوهشگران معتقدند که دخالت انسان در طبیعت و تغییرات سریع محیطهای زیست طبیعی نسبت به هر لحظه دیگر تاریخ زمینشناسی، فرصت زیادی برای تکامل ویروسهای ویرانگر را فراهم ساخته است. همچنین هجوم انسانها به زیستگاههای طبیعی حیوانات وحشی، ما را در معرض تماس بیشتر با آنها قرار میدهد. تحقیقات نشان میدهد که دمای بالا، پرتوهای فرابنفش نور خورشید و رطوبت موجود در هوا نقش مهمی در مقابله با ویروس کرونا دارد. پرتوهای فرابنفش هم مستقیماً به ماده ژنتیکی ویروس صدمه میزند و هم به ساخت ویتامین D و پپتید بتا-اندورفین که توان سیستم ایمنی بدن را بالا میبرد، کمک میکند. همچنین پژوهشها نشان میدهد که هوای خشک و بازه دمایی بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد شرایط مطلوبی برای گسترش همهگیری ویروس کرونا ایجاد میکند. با این همه از آنجاییکه ویروسهای کرونا مقاومت محیطی قابلتوجهی دارند، به نظر نمیرسد که گرمای تابستان بهتنهایی برای مقابله با این ویروس مهلک کافی باشد. در پایان یادآور می شود که به موازات کنترل همهگیری بیماری کووید-۱۹ محدود کردن چرخه پیدایش ویروسهای مهلک جدید با کاهش دخالت بشر در طبیعت و زیستگاههای طبیعی حیوانات قابل دستیابی است.
پیشرفت علم
گفتمان پیشرفت علم
وبگاه علم
مستند علمی
کمیت تولید علم
کیفیت تولید علم
معضلات پژوهش ایران
2020
12
21
47
58
https://www.sciencecultivation.ir/article_242413_09b77d9f65b950ffec088300e28cd116.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
ایمنیشناسی عصبی-روانی- غدد درونریز، راهکاری جهت مقابله با بیماری همهگیر کووید-19
یحیی
سفیدبخت
شکوه
رضائی
مائده
سلطانی
نرگس
توانا
شیوع کووید-19 در جهان موجب استرس در بین افراد شده است که ناشی از ترس ابتلا شدن و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی میباشد. تحقیقات نشان دادهاند که مبتلایان و حتی افراد سالم برخی علائم عصبی-روانی را بروز میدهند و همچنین تغییر در غدد درونریز و سیستم ایمنی به ارتباط بین SARS-CoV-2 و تغییر در مغز و رفتار اشاره میکند که این موضوع تأیید کننده اثر متقابل این عوامل بر سلامت روان مبتلایان میباشد. بنابراین، افراد ملزم به تعیین مرزهای روابط خود هستند و باید برخی از مرزهایی را مشخص کنند تا به این صورت بتوانند از خود و سلامت ذهن خود محافظت نمایند. پس کنترل این بحران نیازمند مراقبتهای پزشکی، اخلاقی و روانپزشکی است. در این مقاله، با توجه به اثرات کووید-19 بر بعد روانی اثر درمانی علومی با عنوان «ایمنیشناسی عصبی-روانی- غدد درونریز» که نشاندهنده ارتباط متقابل ذهن و جسم است، شرح داده میشود. همچنین راهکارهایی جهت داشتن ذهنی سالم و تعدیل سیستم ایمنی ارائه میشود. در نهایت، به منظور آشنایی با این زمینه علمی و اهمیت آن به معرفی مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی که در این زمینه فعالیت دارند، پرداخته میشود.
کووید-19
ایمنیشناسی عصبی-روانی- غدد درونریز
SARS-CoV-2
سلامت ذهن
تعدیل سیستم ایمنی
مراکز ایمنیشناسی عصبی-روانی
2020
12
21
59
68
https://www.sciencecultivation.ir/article_242415_8d5bb136407ec9e9dc50b678afe8f07c.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
نقش آپتامرها در تشخیص ویروسهای کرونای انسانی
آزاده
حکمت
شیوع کروناویروس جدید، کووید-19 یا SARS-CoV-2، به مشکلی بزرگ و فراگیر در سلامت انسانها بدل گشته است و بسیاری از جوامع را تحت تأثیر خود قرار داده است. عدم وجود یک روش درمانی مؤثر و استاندارد این وضعیت را بیشاز پیش پیچیدهتر نموده است. تاکنون تلاشهای بسیاری در جهت تولید کیتهای تشخیصی برای خانواده ویروس کرونا انسانی انجام شده است اما اغلب دقت و حساسیت مناسبی ندارند. آپتامرها توالیهای تکرشتهای سنتزی از جنس RNA، DNA یا پپتید هستند و بهصورت کاملاً اختصاصی به اهداف معینی متصل میگردند. ویژگیهای خاص آپتامرها موجب شده است که مؤثرتر از آنتیبادیها عمل نمایند. آپتامرها عموماً از طریق فرآیند آزمایشگاه Systematic Evolution of Ligands by Exponential enrichment (SELEX) از یک کتابخانه، غربال و انتخاب میشوند و میتوانند به مولکولهای هدف متصل شوند. اگرچه مطالعات اندکی در معرفی آپتامرهای ویژه برای کروناویروسها انجام پذیرفته است اما همین مطالعات اندک نیز میتواند راه را برای تشخیص و کشف آپتامرهای ویژه برای این ویروس هموار سازد. در مطالعه حاضر به بررسی کاربرد بالقوه داروها و حسگرهای مبتنی بر آپتامرها در شناسایی و درمان کروناویروس انسانی پرداخته شده است.
آپتامر
ویروس
مرس
سارس
کووید-19
2020
12
21
69
75
https://www.sciencecultivation.ir/article_242416_cb252d21fe52a3c3220a455b2a021d23.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
بیوفوتون
سونا
رضایی
مجتبی
امانی
یکی از منابع نور طبیعی با منشأ بیولوژیکی که از موجودات زنده ساطع میشود، بیوفوتون نام دارد. منشأ انتشار بیوفوتون، گونههای فعال اکسیژن تولیدی در میتوکندری است. بیوفوتونها علاوهبر اینکه اطلاعاتی در رابطه با وضعیت فیزیولوژیک و بیماریزایی موجودات زنده ارائه میدهند، بهعنوان یک عامل ارتباطی در سطوح مختلف ساختاری موجود بهکار میروند. تحقیقات نشان میدهد که از انتشار بیوفوتون میتوان برای بررسی ظرفیت هموستاز باکتریها استفاده کرد، زیرا تغییرات شدید در متابولیسم سلول، موجب تغییرات در شدت و طیف انتشار بیوفوتون میشود. همچنین در سلولهای گیاهی تحت استرس، از جمله گیاهان زخمی یا مسموم شده و یا سرمازده، افزایش انتشار بیوفوتون مشاهده شده است. براساس نتایج مطالعات انجام شده جمعیتهای سلولی غیر از فرآیند مولکولی از بیوفتونها نیز به عنوان عامل تبادل اطلاعات استفاده میکنند. از آنجا که تغییرات در فعالیت بیوفوتونیک نشاندهندهی تغییر در تولید انرژی میتوکندری در شرایط بیماری و فیزیولوژیک است، میتوان با مقایسه تولید بیوفوتون به تشخیص و درمان به موقع بیماریها را توجه کرد.
بیوفوتون# گونههای فعال اکسیژن
میتوکندری
فرستندهی اطلاعات
تشخیص به موقع بیماری
2020
12
21
76
83
https://www.sciencecultivation.ir/article_242519_6c0150137d75cb749a81bb804929e8f3.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
ماهی زبرا: گونه مدل مطالعاتی بیماریهای انسانی و تغییرات رفتارشناسی
سعید
شفیعی ثابت
فاطمه
علیزاده لادمخی
شقایق
جامی
ماهی زبرا ( Danio rerio) یکگونه ماهی استخوانی متعلق به خانواده کپور ماهیان بوده و بومی آب شیرین رودخانههای شمال شرقی کشور هند و بنگلادش میباشد. این ماهی بهعنوان یکگونه آکواریومی و دارای زندگی گروهی-اجتماعی در دنیا شناخته شده است. این گونه از نظر مطالعات آزمایشگاهی دارای مزایای زیادی است که شامل نگهداری آسان، قدرت تولیدمثل بالا، شفافیت بدن در مراحل جنینی و لاروی، تراکمپذیری بالا و هزینه نگهداری پایین میباشد. از مزایای دیگر اینگونه امکان بررسی گسترده مراحل تخم، جنینی، لاروی و بالغ در مطالعات علوم مختلف میباشد. امروزه ماهی زبرا بهعنوان یکگونه مدل در علوم شامل عصبشناسی، سمشناسی، ژنتیک، اختلالات غدد درونریز، زیستشناسی مهرهداران، تکامل زیستی، بیماریهای انسانی و همچنین رفتارشناسی شناختهشده میباشد. در این مقاله ابتدا مروری بر اهمیت استفاده از ماهی زبرا بهعنوان مدل و گونه پیشرو در انجام مطالعات بیماریهای مختلف انسانی پرداخته میشود. در ادامه به بررسی و ارزیابی اینگونه در مطالعات رفتارشناسی و پاسخهای رفتاری اینگونه نسبت به محرکهای محیطی با استفاده از حواس بویایی، شنوایی و بینایی میپردازیم. در پایان، محققین رفتارشناسی باید رفاه جانوران در اسارت را در نظر گرفته و اثرات بالقوه محرکهای محیطی که قابل ادراک توسط حواس در ماهیها میباشد را در نظر داشته باشند.
علم# بیماریهای انسانی
زیستشناسی رفتار
ماهی زبرا
2020
12
21
84
91
https://www.sciencecultivation.ir/article_242521_a8f3382ae277be8ae58beb0c29bcd36b.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
بررسی و مطالعه حاشیهنشینی و پدیده اسکان غیررسمی
بهنوش
طاهرخانی
عباس
یزدانفر
اسکان غیررسمی پدیدهای خودرو است. اغلب بدون مجوز ساختمان و برنامة رسمی شهرسازی درون یا مجاور شهرها به ویژه شهرهای بزرگ رخ میدهد. این پدیده، تجلی برآورده نشدن نیاز مسکن و سرپناه اقشار کمدرآمدی است که در فضای رسمی و برنامهریزیشده شهری جایی ندارند. در سکونتگاههای غیررسمی نابسامانیهای فراوان در ابعاد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و سایر عوامل سطح زندگی ساکنان را کاهش دادهاست. این مقاله به بررسی ابعاد مختلف اسکان غیررسمی، تعاریف مفاهیم و ویژگیهای انواع سکونتگاههای غیررسمی بصورت توصیفی پرداختهشدهاست. روش تحقیق بصورت توصیفی-تحلیلی است که جمعآوری دادهها عمدتاً از طریق مطالعات کتابخانهای صورت گرفتهاست. بر طبق بررسی نتایج، حاشیهنشینی عمدتاً برای رفع نیاز مسکن افرادی است که این افراد با دلایل مختلفی از مصالح غیرمتعارف در زمینهای دور افتاده شهری و یا فاقد استاندارد سکونتگاههای خود را برپا میسازند. برای رفع نیاز مسکن خود اغلب در وضعیت بد معیشتی قرار میگیرند. عمدتاً بخشی از اقتصاد شهر را بر عهده دارند ولی توان تهیه سرپناه در داخل شهر را ندارند که با حاشیهنشینی این نیاز خود را برطرف میکنند. سکونتگاههای غیررسمی میتوانند فرصتی برای اقشار کم درآمد باشند و با به حداقل رساندن مشکلات این مناطق در تأمین نیاز سرپناه یاری رسانند.
سکونتگاه غیررسمی
حاشیهنشینی
محله فقیرنشین
فقر مسکن
2020
12
21
92
101
https://www.sciencecultivation.ir/article_242522_dbe366fca650719b1e66b5e84505a60b.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1399
11
1
نگاهی به زندگی علمی دانشمندان بزرگ ایران و جهان (بخش اول)
مهرناز
ابراهیمی
الناز
حسینی
پرویز
نوروزی
علی اکبر
موسوی موحدی
مطالعه زندگینامه دانشمندان بزرگ کمک بسیاری به شناخت مسیر فکری آنها میکند که میتواند در زندگی علمی و شیوههای تحقیقاتی پژوهشگران جدید تأثیرگذار باشد. همانطور که یاد میگیریم چگونه افراد به اکتشافات جدیدی دست مییابند، روشهای جدیدی از تفکر را میآموزیم که مسیر کشف جدید را هموار میکند. علاوهبر اینکه از تاریخ علم مطلع میشویم، در مورد دانشمندان بزرگی میخوانیم که خارج از قوانین علمی مرسوم فکر میکردند. همچنین مشاهده میکنیم که چگونه علم از فرهنگ تأثیر میپذیرد. در این مطالعه زندگینامه محمد بن زکریای رازی و بوعلی سینا، دو دانشمند بزرگ ایرانی و دو تن از دانشمندان بزرگ غربی، نیوتن و پاستور مورد بررسی قرار گرفته است. در این متن سعی شده است علاوهبر ذکر اکتشافات و اختراعات این دانشمندان بزرگ به نکات برجسته اخلاقی آنها پرداخته شود. بعضی از آراء و افکار این دانشمندان بهصورت مجمل بیان میشود: رازی اولین طبیبی است که خود را از قید عقاید رها ساخته و آنچه در عمل و آزمایش بهنظر صحیح میرسیده انتخاب و آنچه در عمل نادرست بوده، رد نموده است. او در هزار و پنجاه سال قبل کارهای آزمایشگاهی را در علوم طبیعی (مخصوصاً طب و شیمی) وارد کرده است. رازی یکی از پیشگامان دانش کیمیا بوده همانطور که کتابی تحت عنوان الاسرار یا رازهای صنعت کیمیا نوشته است. نظر رازی درباره حیوانات و گیاهان و موجود زنده بر این است: آزردن موجودی زنده روا نیست مگر آنکه رنجی شدیدتر را از او دور کرده باشیم. از موضوعات مهم در زمان ویروس کرونا این است که اولین قواعد قرنطینه و بهداشت را ابنسینا در خصوص بیماری طاعون اعلام نمود ازجمله: دستها را بشوئید با آب و سرکه، در خانه بمانید، به مسجد نروید، فاصلهها را نگه دارید، مغازهها بسته شوند، فقط مغازههای مواد غذایی و مایحتاج اصلی مردم باز باشد. از مهمترین راهنماییهای او این بود که بهداشت را کاملاً رعایت نمایید اما از طاعون نترسید. ترس موجب میشود که طاعون سراغ شما بیاید. از آراء و عقاید ابنسینا این بود که تعصب در علم و فلسفه مانند هر تعصب دیگر نشانه خامی و بیمایگی است و همیشه به زیان حقیقت تمام میشود. نیوتن اعلام نموده است که بیشترین اکتشافات خود را در دوران هجده ماههای که بهدلیل شیوع بیماری طاعون در قرنطینه بود به دست آورد و تا سالیان بعد از این دوران با عنوان دوران زرین نام میبرد. از دیگرجملات نیوتن: هرگز نمیتوان با آدمهای کوچک کارهای بزرگ انجام داد. پاستور به دست آوردهای چشمگیری از قبیل ماده ضدعفونی کننده برای اتاق و وسایل جراحی، واکسن سیاه زخم و واکسن هاری دست پیدا نمود که بیشک زندگی بشر را متحول ساخت و پس از وی نیز اصول پایهگذاری توسط او نیز در اختیار دیگر دانشمندان قرار گرفت و در درمان تیفوس، وبا، دیفتیتری و تب زرد بسیار مؤثر بود. از جملات ارزشمند پاستور: نقش موجودات بینهایت ریز در طبیعت، بینهایت بزرگ است .این عنوان مقاله به صورت پیاپی منتشر خواهد شد که در این شماره بخش اول آورده شده است.
زکریای رازی
طب و تجربه
علوم و صنعت کیمیا
بوعلی سینا
صدور دستورالعمل قرنطینه
نیوتن
مکاشفات علمی در دوران قرنطینه
پاستور
واکسن
2020
12
21
102
112
https://www.sciencecultivation.ir/article_242524_aa4b8fb45bbde6ed0ec835ac00904338.pdf