2024-03-29T17:42:13Z
https://www.sciencecultivation.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33139
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
خواب و سم زدایی بدن
علی اکبر
موسوی موحدی
ﺧﻮاب ﺳﺎﻟﻢ در ﺷﺐ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﺳﺎﯾﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖهای ﺑﺪن و ﺗﻨﻈﯿﻢ کننده روح و روان اﺳﺖ. ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدهد ﮐﻪ ﺧﻮاب ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻢزداﯾﯽ از ﺑﺪن ﻣﯽﺷﻮد و ﻣﻮاد زاﺋﺪ را از ﻣﻐﺰ ﺧﺎرج ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺧﻮاب ﺷﻔﺎﺑﺨﺶ و ﺗﺮﻣﯿﻢ کننده اﺳﺖ و ﯾﮑﯽ از بهترﯾﻦ آﻧﺘﯽاﮐﺴﯿﺪان ها ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﻼﺗﻮﻧﯿﻦ در ﺧﻮاب ﺳﺎﻟﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽﺷﻮد و اﺳﺘﺮس های اﯾﺎم ﺑﯿﺪاری را ﺟﻤﻊآوری و ﺟﺎروب ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ. در اﯾﺎم ﺑﯿﺪاری، ﺑﺪن دﭼﺎر اﻧﻮاع اﺳﺘﺮس ها ﻣﯽﺷﻮد و ﺧﻮاب ﺗﺮﻣﯿﻢ ﮐﻨﻨﺪه آن اﺳﺖ. ﺷﺎﯾﺎن ذﮐﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮاب ﺑﺎ اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ و ﺧﻮاب ﺳﺎﻟﻢ در ﺷﺐ اﯾﺎﻣﯽ که ﺧﻮرﺷﯿﺪ ﺣﻀﻮر ﻧﺪارد ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﺷﻮد. در ﺷﺮاﯾﻂ اﻣﺮوز و شهرﻧﺸﯿﻨﯽ و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﯽرویه ﻣﺮدم از ﻟﻮازم ارﺗﺒﺎطﺟﻤﻌﯽ ﻣﺠﺎزی ﺳﺎﻋﺖ ﺧﻮاب ﺟﺎمعه ﺗﻐﯿﯿﺮ ﯾﺎفته و ﻣﻌﻤﻮﻻ در دﯾﺮ وﻗﺖ ﺑﺮای ﺧﻮاب مهیا ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺣﺘﯽ وﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺧﻮاب ﻣﯽروﻧﺪ ﺑﺎ ﺳﺮ و ﺻﺪاهای ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنﺳﺎزی و دﯾﮕﺮ ﻣﻮارد ﺑﯿﺪار ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و ﺗﺎزه ﺑﯽﺧﻮاﺑﯽ ﺑﻪ ﺳﺮﺷﺎن ﻣﯽزﻧﺪ و ﺑﻪ ﺟﺎی آن در ﺳﺎﻋﺖ ﻏﯿﺮ زﯾﺴﺘﯽ (ﺑﯿﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ) ﺷﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺧﻮاب روﻧﺪ. اﯾﻦ قصه ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺪن ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺳﻢزداﯾﯽ ﻧﺸﻮد و اﺳﺘﺮس ﻓﺮاوان در ﺑﺪن ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎنده و ﻣﻮﺟﺐ اﻧﻮاع ﺑﻼﯾﺎ و ﻧﺎهنجاری ها ﺑﺮای ﻓﺮد و ﺟﺎمعه ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ وﺿﻌﯿﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﺎآراﻣﯽ ﺑﺪن و ﻣﻐﺰ ﺷﺪه، ﯾﺎدﮔﯿﺮی هم ﭘﺎﺋﯿﻦ ﻣﯽآﯾﺪ و داﻧﺶآﻣﻮزان، داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، ﻣﻌﻠﻤﺎن و اﺳﺘﺎدان ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ بهینه به ﮔﺴﺘﺮش داﻧﺶ و ﭘﮋوهش ﺑﭙﺮدازﻧﻨﺪ و در ﻣﺠﻤﻮع ﺧﺴﺎرت ﻣﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ، ﺗﻮﻟﯿﺪ و اﻗﺘﺼﺎد ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺑﺮوز اﻧﻮاع ﺑﯿﻤﺎری های ﻧﻮظهور و ﻧﺎآراﻣﯽها ﻣﯽاﻧﺠﺎﻣﺪ. ﻟﺬا ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ دﺳﺖ اﻧﺪرﮐﺎران ﻋﻠﻤﯽ- ﻓﺮهنگی ﺳﯿﺎﺳﺖهای مهم ﺑﺮای ﺧﻮاب ﺳﺎﻟﻢ در ﺷﺐ را ﺑﺮای ﻣﺮدم ﺑﯿﺎن دارﻧﺪ و بهﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ مهم در ﺳﻼﻣﺖ ﻓﺮد و ﺟﺎمعه ﻓﺮهنگ ﺳﺎزی ﺷﻮد. اﻣﺮوز ﻣﺮاﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ، ﺑﻨﯿﺎدها و اﻧﺠﻤﻦهای ﻋﻠﻤﯽ در ﺧﺼﻮص ﺧﻮاب ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ و ﯾﮏ ﺷﺎخه مهم ﻋﻠﻤﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از زواﯾﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﯽﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آن ﺗﻮجه ﺷﻮد. ﻧﺸﺮیه ﻧﺸﺎء ﻋﻠﻢ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت مهم ﻋﻠﻢ زﻧﺪﮔﯽ را در ﻣﻘﺎﻻت ﺧﻮد و ﺳﺨﻦ ﺳﺮدﺑﯿﺮی ﻣﺘﺬﮐﺮ ﻣﯽﺷﻮد، اﻣﯿﺪ اﺳﺖ ﺧﻮاﻧﻨﺪﮔﺎن اﯾﻦ ﻧﺸﺮیه ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از آن بهره مند ﺷﻮﻧﺪ و اﯾﻦ هشدارها را در ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد به ﮐﺎر ﺑﺮﻧﺪ.
2019
05
22
53
53
https://www.sciencecultivation.ir/article_242497_8c24f0067fb06fc15aad3e2cc0797b38.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
خلاقیت و اکتشاف
احمد
شعبانی
در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﮐﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻋﻠﻤﯽ در آن ﭘﺮ ﺷﺘﺎﺑﺎن و ﺟﺎمعه ﺑﺸﺮی ﺑﺎ اﻧﻔﺠﺎر داده و اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮاجه اﺳﺖ و اهمیت داﻧﺶ، ﻧﻮآوری و اﮐﺘﺸﺎف در ﺧﻠﻖ ﺛﺮوت به طور ﻣﺪاوم رو به ﻓﺰوﻧﯽ اﺳﺖ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺷﯿﻮه های آﻣﻮزش ﺧﻼق و روش های اﮐﺘﺸﺎف و ﻧﻮآوری از جمله مهمﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﭼﺎﻟﺶها در ﻓﺮاﯾﻨﺪ آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮی در ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﮋوهشی ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎله ﺑﺎ ﻃﺮح ﺳﺆال آﯾﺎ ﻣﯽﺗﻮان اﻧﺴﺎن ﺧﻼق و ﮐﺎﺷﻒ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺮد؟ ﺑﺎ ﺑﯿﺎن ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﺮاﯾﻨﺪ آﻣﻮزش، شیوه آﻣﻮزش ﺧﻼق ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آﻣﻮزش داﻧﺶﻣﺤﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش های ﺗﺠﺮبه ﺗﺎرﯾﺨﯽ اﻧﺴﺎن در آﻣﻮزش زﺑﺎن و اﻟﮕﻮﺑﺮداری و الهام از ﻃﺒﯿﻌﺖ به ﻋﻨﻮان بهترین روش های آﻣﻮزش ﺧﻼق ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﭘﺎﯾﺎن در ﭘﺎﺳﺦ به ﺳﺆال اﮐﺘﺸﺎف های ﺑﺰرگ ﭼﮕﻮنه رخداده و چه ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺎ آﻣﻮزش ﺧﻼق دارﻧﺪ؟ اﻧﻮاع روش های ﮐﺸﻒ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺸﻒ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﭘﺮﺳﺶ، ﺗﺼﺎدف و ﺧﻮشاﻗﺒﺎﻟﯽ، ﻣﻨﻄﻖ و اﺳﺘﺪﻻل، ﺗﺨﯿﻞ و رؤﯾﺎ، اﻟﮕﻮ و ﮐﭙﯽﺑﺮداری از ﻃﺒﯿﻌﺖ (زﯾﺴﺖ اﻟﮕﻮ)، ﺑﺎورها و ﭘﮋوﻫﺶهای ﺑﺮﻧﺎمه رﯾﺰیﺷﺪه ﻣﻌﺮﻓﯽ و ارﺗﺒﺎط ﻣﺆﺛﺮ آنها ﺑﺎ آﻣﻮزش ﺧﻼق ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮفته اﺳﺖ.
کشف
خلاقیت
نوآوری
اطلاعات
دانش
آموزش
زیست الگو
2019
05
22
54
62
https://www.sciencecultivation.ir/article_242498_ee94d7db4d59d4b18f6810d1d2931aec.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
زیست شناسی کوانتومی
فرید
نصیری
سید پیمان
شریعت پناهی
محمد
رهنمای
علی اکبر
موسوی موحدی
ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ ﺳﻌﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ دارد ﮐﻪ ﻣﻘﺪمه ای ﺑﺮ ﻋﻠﻢ ﺟﺪﯾﺪ و ﺟﺬاب زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ داشته ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﮑﯽ از ﭼﺎﻟﺶهای مهم در اﯾﻦ ﺷﺎخهﻋﻠﻤﯽ، مبهم ﺑﻮدن مفهوم زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ اﺳﺖ، زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ ﺑﻪﻃﻮر ﺳﺎده ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﺎرﺑﺮد ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ در ﻣﺴﺎﺋﻞ زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﯾﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪهای ﺣﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ. زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ در اﺻﻞ ﯾﮏ ﻋﻠﻢ ﺑﯿﻦرشته ای ﺟﺪﯾﺪ از ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ، ﺷﯿﻤﯽﻓﯿﺰﯾﮏ، ﺑﯿﻮﺷﯿﻤﯽ و زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﻋﻠﻢ ﭘﺪﯾﺪه های زﯾﺴﺘﯽ را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدهد که به ﺷﮑﻞ روﺷﻨﯽ از ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ ﯾﺎ اﻧﺠﺎم ﯾﮏ ﻋﻤﻞ ﺧﺎص اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺗﻮﻧﻞزﻧﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ، ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ و درهمﺗﻨﯿﺪﮔﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ ﭘﺪﯾﺪه های ﻧﺎﻣﺘﻌﺎرف در ﻓﯿﺰﯾﮏ ﮐﻼﺳﯿﮏ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ که اﺛﺮات آنها در دﻧﯿﺎی زﯾﺴﺘﯽ ﻣﺸﺎهده ﺷده اﺳﺖ، در ادامه وﺟﻮد و اﺛﺮ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه ها در ﻓﺮاﯾﻨﺪهای مهم زﯾﺴﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ و ﮐﺎﺗﺎﻟﯿﺰ آﻧﺰﯾﻤﯽ ﺗﻮﺿﯿﺢ داده ﻣﯽﺷﻮد. همچنین به ﻧﻘﺶ ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ در دﯾﮕﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت زﯾﺴﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ جهتﯾﺎﺑﯽ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن، ﺑﻮﯾﺎﯾﯽ، ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ، آﮔﺎهی و آﻏﺎز ﺣﯿﺎت ﭘﺮداخته ﻣﯽﺷﻮد. در انتها ﺑﻪ هسته ﭘﮋوهشی زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ در ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﯿﻮﺷﯿﻤﯽ–ﺑﯿﻮﻓﯿﺰﯾﮏ داﻧﺸﮕﺎه تهران، اﺷﺎره ﻣﯽﮔﺮدد
زﯾﺴﺖﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ
ﺑﯿﻮﺷﯿﻤﯽ
ﺗﻮﻧﻞزﻧﯽ ﮐﻮاﻧﺘﻮﻣﯽ
ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺰ
هسته پژوهشی
2019
05
22
63
72
https://www.sciencecultivation.ir/article_242499_c949baf0efa88c6b8faa80660656cb21.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
نگاهی به نشریه نیچر و جوایز نوبل
نسیم
سلیمانی
علی اکبر
موسوی موحدی
ﻧﺸﺮیه ﻧﯿﭽﺮ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻧﺸﺮﯾﺎت ﺑﺮﺗﺮ ﺑﺎ ﺳﺎبقه ﻃﻮﻻﻧﯽ در زمینه ﭼﺎپ ﻣﻘﺎﻻت ﻋﻠﻤﯽ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻧﺸﺮیه در ﺳﺎل 1869 در ﮐﻤﺒﺮﯾﺞ اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن اﻓﺘﺘﺎح ﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻧﺸﺮیه ﻣﻘﺎﻻت ﻋﻠﻤﯽ، اﺧﺒﺎر ﻋﻠﻤﯽ به زﺑﺎﻧﯽ ﺳﺎده، ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ﻣﻮﻗﻌﯿﺖهای ﺷﻐﻠﯽ ﻋﻠﻤﯽ به ﭼﺎپ ﻣﯽرﺳﺪ. اﯾﻦ ﻧﺸﺮیه دو هدف اﺻﻠﯽ دارد: ﻧﺨﺴﺖ، ﻧﺘﺎﯾﺞ و دﺳﺘﺎوردهای ﻋﻠﻤﯽ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﺮ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﻠﯽ از ﻋﻠﻢ و زﻧﺪﮔﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻨﺪ و در ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺗﺮوﯾﺞ ﻋﻠﻢ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻮﺷﺶ دارد. دوم، ﺑﺎ در اﺧﺘﯿﺎر ﻗﺮار دادن اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺪﯾﺪ ﺑﯿﻦ رشته ای از ﻋﻠﻮم ﻃﺒﯿﻌﯽ به داﻧﺸﻤﻨﺪان و ﭘﮋوهشگران ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. ﺣﺪود %30 از آﺛﺎر ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﻤﻨﺪاﻧﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﯾﺰه ﻧﻮﺑﻞ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮده اﻧﺪ در ﻧﺸﺮیه ﻧﯿﭽﺮبه ﭼﺎپ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ.اﯾﻦ ﻧﺸﺮیه در ﺻﺪ ﺳﺎل ﻧﺨﺴﺖ ﮐﺎر ﺧﻮد، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﭼﺎپ ﻣﻘﺎﻻت مهم ﺗﻤﺮﮐﺰ داﺷﺖ و از ﺳﺎل 1970 به ﮔﺴﺘﺮش ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮرها روی آورد و ﻧﺸﺮﯾﺎت زﯾﺮﻣﺠﻤﻮعه، همکاری ﺑﺎ ﻧﺸﺮﯾﺎت دﯾﮕﺮ را آﻏﺎز ﻧﻤﻮد. همچنین اﯾﻦ ﻧﺸﺮیه نه تنها از ﻧﻈﺮ ﻋﻠﻤﯽ به روز اﺳﺖ بلکه ﮐﺎر ﺧﻮد را به ﺻﻮرت وﺑﮕﺎه ها و ﺑﺮﻧﺎمه های ﻧﺮم اﻓﺰاری (اﭘﻠﯿﮑﯿﺸﻦها) ﻧﯿﺰ در اﺧﺘﯿﺎر ﻋﻤﻮم ﻗﺮار ﻣﯽدهد. اﻧﺘﺸﺎرات ﻧﯿﭽﺮ به ﭘﮋوهشگران ﻧﻮﭘﺎ در جهت ﭼﺎپ ﻣﻘﺎله در ﻧﺸﺮﯾﺎت ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻣﺸﺎوره ﻣﯽدهد و ﺣﺘﯽ وﯾﺮاﺳﺘﺎری ﻣﯽﮐﻨﺪ. همچنین ﺑﺮای داﻧﺶﭘﮋوهان ﮐﺎرﮔﺎه های آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻘﺎله و ﭼﮑﯿﺪه ﻧﻮﯾﺴﯽ ﺑﺮﮔﺰار ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.
ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻧﯿﭽﺮ
ﻣﻘﺎﻻت مهم ﻋﺼﺮ
ﻋﻠﻮم ﻃﺒﯿﻌﯽ
ﺗﺮوﯾﺞ ﻋﻠﻢ
ﺑﺮﻧﺪﮔﺎن ﺟﻮاﯾﺰ ﻧﻮﺑﻞ
2019
05
22
73
81
https://www.sciencecultivation.ir/article_242559_75dec92995a405069cdbe5ea3a5588e0.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
آلودگی ناشی از آنتیبیوتیکها بر محیطزیست
ثمین
حقیقی پوده
یحیی
سفیدبخت
حسن
کوچک زاده
ﻣﺼﺮف ﺳﺎﻻنه آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏ ﺗﻮﺳﻂ اﻧﺴﺎن و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮﺟﻮدات (ﺣﺪود 106 ﺗﻦ در ﺳﺎل) در ﺣﺎل اﻓﺰاﯾﺶ اﺳﺖ؛ که اﯾﻦ مسئله ﺑﺎﻋﺚ اهمیت روزاﻓﺰون آﻟﻮدﮔﯽ ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ ﺗﻮﺳﻂ آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏها ﺷﺪه اﺳﺖ. آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏهای ﻣﺼﺮفﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ اﻧﺴﺎن و ﺳﺎﯾﺮ ﺟﺎﻧﺪاران بهﺻﻮرت ﮐﺎﻣﻞ در ﺑﺪن آنها ﺗﺠﺰیه ﻧﻤﯽﺷﻮد و از ﻃﺮﯾﻖ ﻓﺎﺿﻼب ﯾﺎ ﺿﺎﯾﻌﺎت ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎﻧﯽ به ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ.اﺧﯿﺮاً ﺗﻮﺳﻂ روش های ﺣﺴﺎس ﮐﺮوﻣﺎﺗﻮﮔﺮاﻓﯽ ﻣﺎﯾﻊ و همچنین ﻃﯿﻒﺳﻨﺠﯽ ﺟﺮﻣﯽ، ﻣﯿﺰان ﺣﻀﻮر آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏها در ﺧﺎک و آب اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﺷﺪه که ﻧﺸﺎن ﻣﯽدهد ﻏﻠﻈﺖ اﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت در ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ از ﭼﻨﺪ ﻧﺎﻧﻮﮔﺮم ﺗﺎ ﺻﺪها ﻧﺎﻧﻮﮔﺮم ﺑﺮ ﮐﯿﻠﻮﮔﺮم ﯾﺎ ﻟﯿﺘﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮ اﺳﺖ که در ﻓﺼﻞ زﻣﺴﺘﺎن ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺠﻢ ﻣﺼﺮف آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏ، ﺣﺠﻢ آﻟﻮدﮔﯽ ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎمﺷﺪه، ﻏﻠﻈﺖ آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏ در ﻣﻨﺎﺑﻊ آﺑﯽ ﮐﺸﻮرهای اروﭘﺎﯾﯽ 10 ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم در ﻟﯿﺘﺮ، ﻗﺎره آﻣﺮﯾﮑﺎ ﺗﺎ 15 ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم در ﻟﯿﺘﺮ، ﮐﺸﻮرهای آﻓﺮﯾﻘﺎﯾﯽ 50 ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم در ﻟﯿﺘﺮ و در ﮐﺸﻮرهای آﺳﯿﺎﯾﯽ ﺑﺎﻟﻎﺑﺮ 450 ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم در ﻟﯿﺘﺮ اﺳﺖ.ﺣﻀﻮر اﯾﻦ آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏها در آب وﺧﺎک ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ بهﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺮ ﺑﺎﮐﺘﺮی های دﺧﯿﻞ در ﭼﺮﺧﻪهای اﮐﻮﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﺮخه ﺗﺜﺒﯿﺖ ﻧﯿﺘﺮوژن، ﻣﺘﺎﻧﻮژﻧﺰ، اﺣﯿﺎی ﺳﻮﻟﻔﺎت، ﭼﺮخه ﻧﯿﺘﺮات و ﻏﯿﺮه اﺛﺮ ﺑﮕﺬارد ﯾﺎ بهﺻﻮرت ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺪﯾﺪه اﻧﺘﻘﺎل اﻓﻘﯽ ژﻧﺘﯿﮑﯽ، ﻏﻠﻈﺖهای ﭘﺎﯾﯿﻦ آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏ در ﻣﺤﺪوده ﻣﯿﮑﺮوﮔﺮم ﺑﺮ ﻟﯿﺘﺮ ﻣﻨﺠﺮ به اﯾﺠﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺖ، ﺗﻐﯿﯿﺮات ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﻓﻨﻮﺗﯿﭙﯽ ﯾﺎ ﺑﺮ روی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖهای ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ در ﺑﺎﮐﺘﺮی ها ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﺣﺬف آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏهای وارد ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ اﻧﺠﺎمﺷﺪه اﺳﺖ، ﻧﺸﺎن ﻣﯽدهد که روش هاﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻧﻌﻘﺎد، اﻧﺠﻤﺎد، رﺳﻮبﮔﺬاری و ﻓﯿﻠﺘﺮ ﺷﺪن ﻧﺎﮐﺎم ﺑﻮده اﻧﺪ. بهﺗﺎزﮔﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺣﺬف آﻟﻮدﮔﯽ ﺗﻮﺳﻂ روش های اﮐﺴﺎﯾﺶ ﭘﯿﺸﺮفته ﺻﻮرت ﮔﺮفته اﺳﺖ که ﺷﺎﯾﺪ ﮐﺎرآﻣﺪ ﺑﺎﺷﺪ وﻟﯽ ﺑﺎاﯾﻦﺣﺎل ﻧﯿﺎز به ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﭘﯿﺸﺮفتهﺗﺮی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏ
ﺗﺼﻔﯿﻪ ﻓﺎﺿﻼب
ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺑﻪ آﻧﺘﯽﺑﯿﻮﺗﯿﮏ
ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ
2019
05
22
82
88
https://www.sciencecultivation.ir/article_242560_64bd4b41e7d076b16d0a1fcdb23af730.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
نگاهی به مواد بیگانهزیست
فتانه
فاطمی
ﻣﻮﺟﻮدات زﻧﺪه داﺋﻤﺎً در ﻣﻌﺮض ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت و ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﺘﻌﺪد از جمله ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴت ها هستند. ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖ ﯾﺎ زﻧﻮﺑﯿﻮﺗﯿﮏها ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺗﯽ هستندکه بهﺻﻮرت ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺳﻨﺘﺰ ﺷﺪه اﻧﺪ و در ﻃﺒﯿﻌﺖ وﺟﻮد ﻧﺪارﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺮای ﺑﯿﻮﺳﻔﺮ ﺑﯿﮕﺎنه هستند و بسته به ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﺸﺎن در آب، هوا، ﺧﺎک و رﺳﻮﺑﺎت در ﻗﺴﻤﺖهای ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻃﺒﯿﻌﺖ در دﺳﺘﺮس ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢها ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. وﯾﮋﮔﯽهای ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻏﯿﺮﻃﺒﯿﻌﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖﻋﻤﺪﺗﺎً ﻧﺎﺷﯽ از ﭘﯿﻮﻧﺪهای ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻏﯿﺮﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ اﺳﺖ که ﻣﺎﻧﻊ از ﺗﺠﺰیهﮐﺎﻣﻞ آنها ﺗﻮﺳﻂ ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢها ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺑﯿﮕﺎﻧﻪزﯾﺴﺖها ﺷﺎﻣﻞ آﻧﺘﯽاﮐﺴﯿﺪان ها، داروها، اﻓﺰودﻧﯽهای ﻏﺬاﯾﯽ، هیدروﮐﺮﺑﻦها و آﻓﺖﮐﺶها ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺎ روزانه در ﻣﻌﺮض ﺑﯿﺶ از 250000 ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖ ﻣﺨﺘﻠﻒ هستیم که ﺑﯽﺧﻄﺮ ﻓﺮض ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ و ﯾﺎ به تنهایی ﺑﯽﺧﻄﺮ ﺑﻮدن آنها ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻃﺒﻖ پژوهش های اﺧﯿﺮ، ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﯿﻦ ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖها در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ دﺳﺘﮕﺎه ﻏﺪد درونرﯾﺰ، ﻣﯿﮑﺮوﺑﯿﻮم روده در ﺑﺪن اﻧﺴﺎن و در ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ وﺟﻮد دارد. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺧﯿﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدهد که ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺑﯿﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖها و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ آنها اﺛﺮات ﻏﯿﺮﻣﻨﺘﻈﺮه روی ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن و ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻣﺎ دارد. اﯾﻦ ﻣﻘﺎله ﺑﺎ ارائه طبقهﺑﻨﺪی ﮐﺎﻣﻠﯽ از ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖها به ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮات ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ آنها ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن و ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ ﻣﯽﭘﺮدازد. روش های ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ ﺑﺮای ﺣﺬف ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖها به ﮐﺎر ﮔﺮفته ﺷﺪﻧﺪ کهﻏﺎﻟﺒﺎً ﻣﻨﺠﺮ به ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻋﻨﺎﺻﺮی ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ که ﺧﻮد ﺑﺮای ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ ﻣﻀﺮﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮجه به وﻓﻮر و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری اﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت در ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ، اﯾﻦ ﻣﻘﺎله راهکارهای ﻧﻮﯾﻨﯽ در جهت ﺣﺬف ﺑﯿﮕﺎنه زﯾﺴﺖها ارائه ﻣﯽدهد.
ﺑﯿﮕﺎﻧﻪزﯾﺴﺖها
ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪزﯾﺴﺖها
ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن
ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ
ﺣﺬف ﺑﯿﮕﺎﻧﻪزﯾﺴﺖها
2019
05
22
89
96
https://www.sciencecultivation.ir/article_242561_f894105ddda073c935d769c5997f4241.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
بیست موردی که کاش وقتی دکتری را شروع کردم، میدانستم
منا
شهلائی
مریم
سعیدی فر
علی اکبر
صبوری
در حال حاضر نگرانیهای بسیاری در مورد تأثیر شرایط محیط دانشگاهی بر سلامت روان دانشجویان دکتری مطرح است. در همین راستا، نکات پیشنهادی مؤثر در موفقیت تحصیلی دانشجویان دکتری در طول دوره تحصیل که در مجله نیچر چاپ شده است ما را بر آن داشت که این مقاله به زبان فارسی ترجمه شود و ﻻزم دیدیم بخشهایی در خصوص سبک زندگی دانشجویان دکتری به این مقاله بیافزاییم. نتایج حاصل از مطالعات نشان داد که دانشجویان دکتری در طول دوره تحصیل خود دچار خستگی عاطفی میشوند که این مشکل میتواند اثر نامطلوبی بر سبک زندگی، عملکرد و موفقیتهای تحصیلی آنها داشته باشد و حتی در مواردی منجر به افسردگی شود. به علاوه، خستگی عاطفی میتواند موجب انصراف از تحصیل دانشجویان شود. بنابراین، ایجاد تعادل بین زندگی و کار تحقیقاتی میتواند آثار ناشی از استرس را کم کند و نقش مهمی بر سلامت روان و موفقیتهای تحصیلی دانشجویان داشته باشد. بر اساس گزارشات به عمل آمده، حمایت سرپرست و برگزاری جلسات مشاوره ای از طرف سازمان یا مرکز آموزشی مربوطه میتواند بار روانی ناشی از خستگی عاطفی را در دانشجویان دوره دکتری به طرز ﻗابل ملاحظه ای کاهش دهد. از طرفی، خواب کافی و خوب به جهت سم زدایی بدن، تغذیه مناسب به جهت ایجاد سلامت و ورزش برای آمادگی جسمانی بدن از عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی و افزایش کیفیت سبک زندگی است. به همین علت، در انتها توصیه هایی به منظورکاهش خستگی عاطفی دانشجویان دکتری در طول دوره تحصیلی آنها ارائه شده است تا معضلات موجود در طول دوره تحصیلی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند.
دانشجویان دکتری
سبک زندگی
موفقیت تحصیلی
آرامش
استرس
2019
05
22
97
100
https://www.sciencecultivation.ir/article_242564_8af8c61065426776c2dea292555043b2.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1398
09
2
دیوان شرقی از مولفی غربی یا دیوان غربی از مولفی شرقی
سید کاظم
علوی پناه
در ﭼﯿﺴﺘﯽ و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻧﺪﯾﺸﻪهای داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ دﻧﯿﺎ ﺑﺎ ﺗﺨﺼﺺهای ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن و از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﻓﺮاوان ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ اﻣﺎ ﭼﯿﺴﺘﯽ ﻋﻠﻢ ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوهشی و دﺳﺘﺎوردهای ﻋﻠﻤﯽ آنﭼﻨﺎن واﺑﺴﺘﮥ ﻋﻮاﻣﻞ دروﻧﯽ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻧﯿﺴﺖ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﺮاوﺷﺎت ﻓﮑﺮی و اﺣﺴﺎﺳﯽ ﺣﮑﯿﻤﺎن، ﻋﺎرﻓﺎن، هنرﻣﻨﺪان و ﺷﺎﻋﺮان ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺎﺑﻌﯽ از ﺷﺮاﯾﻂ دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ و آن اﻧﺪازه اﯾﺸﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ در اﺣﺴﺎس، درک و ﺷﻨﺎﺧﺖ درون و ﺑﺮون همگرا ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺟﺎی ﻃﺮح ﭘﺮﺳﺶهای ﺑﺴﯿﺎری را ﻓﺮاهم ﻣﯽآورﻧﺪ. در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺗﻼش ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ از ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ، ﺗﻌﺎﺑﯿﺮ و واژﮔﺎن در ﺷﻌﺮها ازآن جهت ﮐﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺻﻠﯽ ﺷﺎﻋﺮ و ﺑﺎﻃﻦ آنها ﭼﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ، ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﯿﺎن آورده و ﭘﻠﯽ ﻣﯿﺎن ﻣﻌﻨﺎی ﻇﺎهری و آﻧﭽﻪ ﻣﻄﻠﻮب و ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺷﺎﻋﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ، زده ﺷﻮد. هم راﺳﺘﺎ ﺑﺎ آن همگراﯾﯽ ﻣﯿﺎن ﻣﻔﺎهیم ﻋﻠﻤﯽ، ادﺑﯽ و ﻣﻌﻨﻮی ﺑﺎ ﺷﯿﻮه ای ﻧﻮ ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﻮی ﻣﯿﺎن دو ﺷﺎﻋﺮ اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪ، ﮔﻮﺗﻪ از آﻟﻤﺎن و ﺣﺎﻓﻆ از اﯾﺮان ﮐﻪ ﺑﺎ دو زﺑﺎن و ﻓﺮهنگ ﻣﺘﻔﺎوت و ﺑﯿﺶ از 500 ﺳﺎل اﺧﺘﻼف زﻣﺎﻧﯽ زﯾﺴﺘﻪاﻧﺪ، ﻧﺸﺎن از اﻣﮑﺎن ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻓﮑﺮی، ﻓﺮهنگی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮاﺗﺮ از ﻣﺮزهای ﻗﺮاردادی دارد. ﮔﺮﭼﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ دو ﺑﺴﻨﺪه ﻧﮑﺮدﯾﻢ و ﺳﺮوده هاﯾﯽ از ﻣﻮﻻﻧﺎ، ﻋﻄﺎر و ﺳﻌﺪی را ﺷﺎهد ﻣﺜﺎل آوردﯾﻢ ﺗﺎ ﺑﻨﻤﺎﯾﯿﻢ ﮐﻪ همه ﺑﺰرﮔﺎن در ﭘﯿﺎﻟﻪ، ﻋﮑﺲ رخ ﯾﺎر دﯾﺪه اﻧﺪ. رخ ﯾﺎر را ﻋﺸﻖ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮐﺮدﯾﻢ ﮐﻪ ﻧﻪ ﻣﺮز ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﻧﻪ ﻣﺮز ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻧﻪ ﭘﯿﺸﯿﻨﮥ ﻓﺮهنگی ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﺪ؛ ﻧﻪ ﭘﺮوای زﻣﺎن دارد و ﻧﻪ ﭘﺮوای ﻣﮑﺎن. ﮔﺮﭼﻪ ﻋﻠﻢ ﻧﯿﺰ ﭼﻨﯿﻦ همگراﯾﯽ و ﭘﯿﻮﻧﺪی را ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽﮐﻨﺪ اﻣﺎ ﻋﺸﻖ، روح، ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ و اﻧﺪﯾﺸﮥ آدﻣﯿﺎن را ﺑﻪ هم ﻧﺰدﯾﮏ ﻣﯽﺳﺎزد و اﺧﺘﻼف ها را ﮐﻨﺎر زده، همدلی ﺑﻪ ﺑﺎر ﻣﯽآورد. ازاﯾﻦرو همدلی را ﺑﺎ ﮔﻔﺘﮕﻮ آن هم ﺑﺎ زﺑﺎن ﻋﺸﻖ پیشنهاد ﮐﺮدﯾﻢ ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺳﺎزوﮐﺎر آدﻣﯽ ﺑﻪ آراﻣﺸﯽ ﻣﻮﻋﻮد و رﺿﺎﯾﺘﯽ دروﻧﯽ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﺪ.
ﺣﺎﻓﻆ
ﮔﻮﺗﻪ
همگرایی
درون و ﺑﺮون
ﺗﻔﺎوت و ﺷﺒﺎهت
2019
05
22
101
115
https://www.sciencecultivation.ir/article_242568_0d8d488e625d8d9fed19fecd48ac7073.pdf