2024-03-28T23:24:08Z
https://www.sciencecultivation.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33969
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی
علی اکبر
موسوی موحدی
در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطاق فکر دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی تشکیل شده است. مفهوم دیپلماسی روابط دوستانه بین کشورها است. دیپلماسی علمی، استفاده از همکاریهای علمی بین کشورها برای رسیدگی به مشکلات مشترک و ایجاد مشارکتهای سازنده بینالمللی برمبنای خرد، علم، نوآوری، فناوری برای مقابله با معضلات ملی و جهانی مانند تغییرات آب و هوا یا بیماریهای همهگیر جهانی اختصاص دارد. لذا دیپلماتها که راهکارهای برقراری روابط سیاسی بین کشورها را میدانند و دانشگران که با ریشه مشکلات علمی و فنی و اجتماعی آشنایی دارند شایسته است که با هم پیوند داشته باشند و از همدیگر بیاموزند تا زمینه را برای دیپلماسی علمی بهینه فراهم سازند. دیپلماسی علمی هنوز فاقد یک مسیر آموزشی رسمی است، لذا هماکنون میباید فرصت را مغتنم شمرد و زمینه را برای همکاریهای علمی و مهارتی بینالملل برنامهریزی نمود تا جوامع از دانش و مهارتهای همدیگر بهرهمند شوند.مرجعیت علمی به مفهوم سلطنت علمی است بدین معنی که دسترسی و استفاده بهینه از شبکه جهانی دانش است. کسی و یا کشوری میتواند علم را بهتر استفاده نماید که خود تولید کننده علم باشد. قدم اول کشورهای پیشرو در علم، گسترش مرزهای دانش است؛ سپس برحسب قابلیت علمی میتوانند از شبکه جهانی دانش استفاده نمایند. به تعبیری اسطرلاب مرجعیت علمی، رصدخانه علمی است که جهان را دیدهبانی مینماید. هرچه قابلیت بیشتر داشته باشد در عمق جهان بیشتر و بهتر غواصی انفس و افاق نموده و گوهرهای اصیل کشف مینماید. اساس مرجعیت علمی توانایی کشفهای بزرگ و بکر است که نظریههای آن را منتشر میکند. کشف و نشر گوهر اصلی دانش است. اگر سلطنت علمی حاصل شود سایر امور کشور داری تسهیل و رفاه مردم تأمین خواهد شد، توانا بود هرکه دانا بود.ارتباط دیپلماسی علمی با مرجعیت علمی دو طرفه است هرکدام میتواند تقویتکننده و ترقیدهنده همدیگر باشند. البته شایان ذکر است که بیمایه فطیر است. این حرفها زده و یا نوشته میشود تا دولتمردان و بزرگان ملت از این مسیر آگاهی یابند و دست به عمل نیکو بزنند و توسعه علمی را پشتیبانی و زمان را تصرف نمایند و سرعت بخشیدن در این موضوع بهترین کار خیر است. علی اکبر موسوی موحدی سردبیر
دیپلماسی علمی
مرجعیت علمی
سلطنت علمی
2021
12
22
1
1
https://www.sciencecultivation.ir/article_249030_1ea0a3e1999004cf33ae4c9aaa6a8828.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
دیپلماسی علمی فرصتی مهم برای توسعه همکاری های علمی بین المللی و روابط راهبردی
رضا
یوسفی
علی اکبر
موسوی موحدی
در دنیای کنونی بسیاری از مشکلات نظیر پاندمیهای مرگبار که علم بهدنبال حل آنهاست ماهیت بدون مرز دارد و غلبه بر چنین چالشهایی از مسیر همکاری بین دانشمندان رشتههای مختلف و سیاستگذارانی میگذرد که در فراسوی مرزهای ژئوپلیتیکی فعالیت میکنند. طی چند دهه گذشته به موازات دیپلماسی سنتی نوع جدیدی از دیپلماسی در حوزه روابط بینالملل موسوم به دیپلماسی علمی جریان یافته است که دارای ویژگیهای مهمی همچون تنوع، چند جانبهگرایی فراگیر، در برگیرنده جامعه مدنی و شهروندان و قدرت اثرگذاری بالایی است. در واقع دیپلماسی علمی برای توصیف انواع مبادلات در حوزههای علمی، فناوری و نوآوری و مشارکت کشورها در برنامههای آموزشی و تحقیقات پیشرفته بهکار میرود. با وجود تنوع بالا، این حوزه به سه بخش عمده شامل علم در دیپلماسی، دیپلماسی برای علم و علم برای دیپلماسی تقسیم میشود. طی چند دهه گذشته، کشورهایی که در علم و فناوریهای کلیدی پیشتاز بودهاند از ظرفیت بالقوه دیپلماسی علمی نیز بهمیزان زیادی بهره بردهاند. همچنین تجارب گذشته نشان میدهد که توسعه روابط علمی راهبردی و همکاریهای علمی بین کشورها و یا حتی بلوکهای رقیب میتواند از شکستهای دیپلماتیک جلوگیری کند و احتمال درگیریها و تنشهای ویرانگر را در عرصه جهانی کاهش دهد. از طرف دیگر در شرایط امروزی، جهان با معضلات متعدد و متنوعی روبهرو است که در مواردی حل آنها از ظرفیت و توان علمی و فنی یک کشور بهتنهایی خارج است و بهکارگیری ظرفیتهای دیپلماسی علمی امری اجتنابناپذیر میباشد. این نوشتار بر اهمیت، مصادیق، دستاوردها و تجارب برخی کشورها و تعدادی از نهادهای بینالمللی در حوزه دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی میپردازد.
دیپلماسی سنتی
روابط بین الملل
همکاری های علمی و فناوری
علم برای دیپلماسی
چندجانبه گرایی فراگیر
مرجعیت علمی
2021
12
22
2
12
https://www.sciencecultivation.ir/article_248496_a65ff0dedb9c37aae5e12a7eaa9b413c.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
تعاملات علمی بینالمللی، پیشران دیپلماسی علم و فناوری
اسماعیل
وزیری
علی اکبر
صبوری
دیپلماسی علم و فناوری، با هدف درک بهتر و تقویت ارتباطات بین علم و فناوری و در راستای فعالیتهای بینالمللی، برای غلبه بر مشکلات ملی و بینالمللی مورد توجه جدی قرار گرفته است. یکی از عوامل اصلی موفقیت در دیپلماسی علم و فناوری، همکاریهای علمی بینالمللی است. بررسیها نشان میدهد که میتوان متغیرهای شناسایی شده را در چهار مقوله کلی ساختاری، ملی، زیرساختی و بینالمللی قرار داد. در بعد ساختاری، میتوان به همکاریهای علمی بینالمللی، تبادلات علمی استاد و دانشجو، آموزش و توجه به هنجارهای بینالمللی، تسهیل روادید برای همکاریهای علمی، تدوین ضوابطی در راستای انتشار نتایج مطالعات بینالمللی، فرصتهای مطالعاتی و ... اشاره کرد. در بعد ملی، نقشآفرینان حوزه دیپلماسی مانند دانشگاهها و مراکز پژوهشی، مراکز دانشبنیان، مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شوراهای سیاستگذاری در حوزه سیاست خارجی و علم و فناوری مورد توجه است. در بعد زیرساختی، مسائل مالی و حمایت مادی و معنوی از دپیلماسی علم و فناوری، توسعه ارتباطات مجازی، تقویت زیرساختهای آموزش مجازی و در بعد بینالمللی نیز نمایشگاههای علم و فناوری، بینالمللیسازی آموزش و استفاده از چهرههای بینالمللی قرار داد. تعاملات علمی و مسائل مرتبط با آن، نقش مهمی در توسعه دیپلماسی علم و فناوری دارد. البته علم به وجودآورنده نوعی دیپلماسی است که نیازمند همکاریهای نزدیک میان ملت ها، نخبگان،دانشگاه ها و مراکز علمی، سازمانهای دولتی و غیر دولتی در کشورهای مختلف است. پیشنهاد میگردد اقدامات و امکانات لازم به منظور تسهیل مراودات و تعاملات علمی توسط سیاستگذاران این حوزه مورد توجه قرار گیرد تا حرکت علمی کشور در مسیر خود ادامه یافته و از پتانسیل علمی کشور استفاده مطلوب و اثرگذار در جامعه شود.
دیپلماسی علم و فناوری
همکاریهای علمی
تعاملات علمی بینالمللی
2021
12
22
13
20
https://www.sciencecultivation.ir/article_247560_5362000346648cbc02f2868a743c23d3.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
آموزش عالی ناب
محسن
نظرزاده زارع
امروز اصول آموزش عالی ناب به عنوان راهبردی برای کاهش هزینه ها و اتلاف ها و متعاقب آن بهبود کیفیت و اثربخشی در دانشگاه ها بکار گرفته می شود. براین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول آموزش عالی ناب در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی داخل و خارج از کشور بود. برای نیل به این مقصود، از روش مرور سیستماتیک مقاله ها و گزارش های پیشین بین سال های 2005 تا 2019 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که همه مطالعات انجام شده در سطح داخل و خارج از کشور از بکارگیری اصول ناب در آموزش عالی حمایت کرده اند. اگرچه پژوهش ما، تحلیل عمیقی را در این خصوص ارائه نمی دهد و صرفاً به ارائه جوانب پژوهش های انجام شده پرداخته است، ولی با این وجود، می تواند به افزایش درک بیشتر مدیران دانشگاهی کشور و تغییر در نگرش آن ها در راستای اهمیت بکارگیری این اصول کمک کند. براساس یافته های این پژوهش، پیاده سازی اصول آموزش عالی ناب در نظام دانشگاهی کشور مستلزم تغییر در ذهنیت مدیران دانشگاهی، تدوین و بازنگری در برنامه ریزی راهبردی دانشگاه ها مبتنی بر اصول پنج گانه ناب، برگزاری کارگاه-های دانشافزایی پیرامون آموزش عالی ناب و ایجاد دفتری تحت عنوان دفتر آموزش عالی ناب در دانشگاه ها است.
اصول ناب
آموزش عالی ناب
ارزشآفرینی
دانشگاهها
2021
12
22
21
27
https://www.sciencecultivation.ir/article_247558_eed7722ec7ead6903dd590244ccc328c.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
مروری بر تجربههای نوآوریهای مردمی در برخی از کشورها
اکرم
قدیمی
نوآوریهای مردمی راهحلهایی اجتماعمحور هستند که برای پاسخگویی به نیازهای جامعه بومی ارائه میشوند. کار با دانش محلی در برخورد افراد با هم و چالشهای محیطی توسعه مییابد؛ نوآوریهای مردمی آسان و کمهزینه هستند و بهکارگیری و تکرار آنها ساده است؛ انگیزه این نوع نوآوری، بهدست آوردن سود یا تجاریسازی نیست، بلکه اصل مهم حفظ هویت یا فرهنگ است. نوآوریهای مردمی معمولاً غیررسمی و بومی هستند و توسط مردم عادی که هیچ تجربهای در بخشهای رسمی و سازماندهی شده ندارند، برای دستیابی به توسعه پایدار انجام میشود. هدف این مقاله آشنایی با نوآوریهای مردمی در دیگر کشورهای جهان است. در این مقاله از روش مطالعه اسنادی بهره گرفتیم. در مقاله حاضر، نوآوریهای مردمی در کشورهای هند، برزیل و آرژانتین که آغازگر جنبشهای نوآوریهای مردمی بوده بررسی شده و نگاهی گذرا بر نوآوریهای مردمی در کشورهایی مانند مالزی، چین، آفریقای جنوبی، انگلستان و ... افکندهایم. نوآوریهای مردمی اغلب برای خدمت به اهداف محلی و یا حل مشکلات محلی شکل میگیرند. دو مؤلفه «سبز بودن» (توجه به محیطزیست) و «کم هزینه بودن» از مهمترین مؤلفههای نوآوریهای مردمی است.
نوآوری
نوآوریهای مردمی
حل مسئله. توسعه پایدار
2021
12
22
28
37
https://www.sciencecultivation.ir/article_247556_0c3440b0c92714c3aaca6ff9599e963c.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
مدیریت نوآوری، استانداردهای نوآوری و اهمیت آن
منصوره
مظاهری
ملیحه
نازی
در دنیای کنونی شرکت ها و سازمان ها برای ادامه کار در آینده و جذب مشتری، ملزم به ایجاد نوآوری، به روزرسانی مداوم محصولات و خدمات و ابداع روش های هوشمندانه میباشند. فناوری های جدید، ملاحظات زیست محیطی، مقررات دولتی و رقابت جهانی برخی از عواملی هستند که نیاز به نوآوری را ایجاد میکنند. استقرار سیستم نوآوری به انعطافپذیری سازمان بستگی دارد و به یافتن پاسخ مسائل چالشبرانگیز و بهدست آوردن فرصتهای جدید کمک میکند. در نهایت ایدههای بزرگ و اختراعات جدید اغلب حاصل مجموعه عظیمی از تفکرات و تغییرات هستند که همگی به مؤثرترین شکل هدایت شدهاند. سیستم مدیریت نوآوری، رویکرد سیستمی را جهت یکپارچهسازی نوآوری در تمام سطوح سازمان فراهم میکند که موجب ایجاد فرصتهایی برای توسعه راهحلها، سیستمها، محصولات و خدمات جدید میشود. لذا وجود یک چارچوب راهنما برای سیستم مدیریت نوآوری می تواند به رفع معضلات در این زمینه کمک کند. این چارچوب همان استانداردها هستند. استانداردسازی مانند یک پل انتقال فناوری، برای توانمندسازی و تسهیل در نوآوری عمل می کند. در این مقاله به مدیریت نوآوری، معرفی استانداردهای مرتبط با سیستم نوآوری و اهمیت آنها پرداخته می شود.
استاندارد
سیستم
مدیریت
نوآوری
2021
12
22
38
45
https://www.sciencecultivation.ir/article_247554_8946263cbfb83b6e3143818a6443043f.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
باستان شناسی کاربردی؛ کشف گذشته و استفاده معاصر
بهروز
افخمی
باستانشناسی بر اساس بقایای مادی و معنوی؛ گذشته انسان (نوع بشر) را تفسیر و بازسازی مینماید. وقتی صحبت از دادههای باستانشناسی میشود، افکارمان به آثار باقیمانده از گذشتگان مانند دستنوشتهها، اسباب و وسایل، باقیمانده خانهها و آثار فرهنگی که موزههای ما را پرکرده است، معطوف میشود؛ بنابراین موضوع اصلی باستانشناسی انسان و دستساختههای انسانی است که نوع بشر در طول زمان بهصورت عمد یا غیر عمد (آگاهانه یا ناآگاهانه) به وجود آورده است. امروزه رویکرد به گذشته بر اساس دانش باستانشناسی کاربردی؛ استفاده از گذشته برای حل مسائل و مشکلات جامعه معاصر در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. باستانشناسی کاربردی از اوایل دههی 1990 میلادی با مطرحشدن موضوعاتی همانند «توسعه پایدار» و «موضوعات سبز» و «مدیریت محوطه» ها رایج شده است. هدف مقاله حاضر تبیین اهمیت باستانشناسی کاربردی بهعنوان دانش میانرشتهای برای ایجاد فضاهای کسبوکار جدید از محوطههای میراث فرهنگی در راستای توسعه گردشگری و دارائیهای فرهنگی کشور بهوسیله عینیتبخشی و حفاظت پایدار است.
باستان شناسی کاربردی
دارائی فرهنگی
گذشته
قابل استفاده
معاصر
2021
12
22
46
53
https://www.sciencecultivation.ir/article_244935_2216dc5d36b9b02adb36849759a5937b.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
معرفی پارک-موزه های معدنی با اهدف آموزشی و گردشگری
قربان
وهاب زاده کبریا
معادن قدیمی با صدها یا دهها سال قدمت میتوانند بعنوان میراث صنعتی-معدنی و فرهنگی در نظر گرفته شوند. از آنجاییکه همه معادن دارای جاده و خیابان، آب و برق و ساختمانهای مسکونی بوده اند، با هزینه اندک بازسازی و با حفظ معماری میتوانند بصورت پارک-موزه معدنی تغییر کاربری دهند. در این محیط جدید کارگران فنی شاغل در معدن دوباره بعنوان راهنمای تور بکارگرفته میشوند و شرایط اقتصادی جدید مانع مهاجرت بومیان ساکن میشود. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و تحلیلی بوده و به مطالعات مشابه در سطح جهان اشاره شده است. نتایج نشان میدهد که تا کنون تعداد زیادی از انواع معادن متروکه در جهان به پارک-موزه معدنی تبدیل گردیده ند. اینها ضمن تامین نیاز گردشگری، به محل آموزش علوم طبیعی بویژه مسایل زیست محیطی برای طبقات مختلف مردم شده است. در ایران نیز در سال 1390 موضوع تاسیس پارک-موزههای معدنی مطرح شده است. تا کنون معادن زغال سنگ کنیجکلا بعنوان قدیمی ترین معدن زعال ایران، معدن پتاس خور و بیابانک و معدن سرب و روی انگوران به موزه و یا پارک-موزه معدنی تبدیل شده و یا مطالعات امکان سنجی درباره آنها پایان یافته است. در این مقاله خصوصیات پارک-موزههای ایران برای اولین بار معرفی و توصیف شده اند.
گردشگری معدنی
زعال سنگ کنیجکلا
پتاس خور و بیابانک
سرب و روی انگوران
2021
12
22
54
62
https://www.sciencecultivation.ir/article_247562_bdf9c4fcc27137fa9714820cbe4b667c.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
زالوی طبی: داروخانه زنده
معصومه
ملک
علی اکبر
موسوی موحدی
در مقاله پیش رو، ضمن اشاره به انواع زالوی طبی و اهمیت آنها، به تاریخچه زالودرمانی که با فراز و نشیب ها درجهان مواجه بوده، پرداخته می شود. استفاده از زالوی طبی در قرن نوزدهم به اوج خود رسید که سبب انقراض جمعیت زالوی طبی در بسیاری از کشورهای غربی، رکود زالودرمانی مشاهده شد. با جداسازی هیرودین از غدد بزاقی، زالوی طبی و خواص بزاق آن در درمان بیماری های قلبی-عروقی، پیوند اعضا و جراحی پلاستیک مجددا بصورت علمی مورد استقبال قرار گرفت. در کشور ما نیز زالوی طبی توسط پزشکان به نامی نظیر ابن سینا، رازی، جرجانی، عقیلی علوی شیرازی در درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. زالوی طبی در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران بعنوان فرآورده سنتی مصوب شده و شیوه عمل استفاده از آن در سال 1398 در کمیته ملی زالوی طبی مستقر در این سازمان تصویب شده است. از فعالیت های انجام شده در دانشگاه تهران در رابطه با زالوی طبی می توان برگزاری دو همایش بین المللی و اولین استارت آپ ویکند زالوی طبی و صنایع وابسته، برگزاری 15 کارگاه آموزشی ملی و بین المللی تکثیر و پرورش زالوی طبی، اولین کارگاه آموزش مسئولین فنی، ایجاد منطقه حفاظت شده زالوی طبی، پیگیری ایجاد کمیته ملی و تاسیس اولین مرکز مکانیزه تکثیر و پرورش زالوی طبی را برشمرد. درحال حاضر با مشکلات متعددی از جمله ورود زالوی قاچاق از سایر کشورها، برداشت بی رویه از طبیعت که موحب انقراض زالوی طبی خواهد شد و همچنین ورود زالوهای آلوده به مراکز درمانی می شود، تغذیه زالوهای پرورشی با خون آلوده، عدم پوشش بیمه زالودرمانی، عدم پوشش بیمه مراکز تکثیر و پرورش زالوی طبی روبه رو هستیم که می باید معضلات فوق با توجه ویژه و مدیریت پیشرفته گشایش یابد.
کلمات کلیدی: زالوی طبی
Hirudo orientalis
زالودرمانی
آنزیم ها
فرآورده سنتی
2021
12
22
63
80
https://www.sciencecultivation.ir/article_247561_508beea069dd3589a22d8ee558d5b491.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
مروری بر خواص زیستفعال ترکیبات فلوروتانین استخراج شده از جلبکهای قهوهای دریایی
علیرضا
هدهدی
آریا
باباخانی
هانیه
رستم زاد
امروزه اهمیت ترکیبات زیست فعال موجود در جلبک های دریایی برای اهداف دارویی به خوبی شناخته شده است. به خصوص، مواد نوتروسیتیک حاصل از جلبک های دریایی به عنوان منبع غنی از مؤلفه های سلامتی مورد استفاده قرار می گیرند. در بین جلبک های دریایی، جلبک های قهوه ای منبعی ارزشمند از ترکیبات طبیعی زیست فعال می باشند. این ترکیبات باعث ارتقاء سطح سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری می شوند. منابع دریایی خلیج فارس غنی از جلبک هایی است که از خواص کاربردی آن ها شناخت کافی وجود ندارد. در طی سال های اخیر، بینش های امیدوارکننده در مورد زیست فعال بودن عصاره ها و ترکیبات جدا شده از ماکروجلبک های دریایی باعث شده است که توسعه محصولات مشتق از جلبک دریایی با توان تجاری افزایش یابد. فلوروتانین یکی از این ترکیبات طبیعی زیست فعال مهم می باشد که در این مقاله تلاش شده است تا مروری بر خواص دارویی آن انجام شود. نتایج نشان داد که ترکیبات فلوروتانین با مهار کردن رادیکال های آزاد در سلول ها، روند اکسایش را به تأخیر انداخته و همچنین با کاهش جهش های احتمالی از بسیاری از بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و غیره جلوگیری می کنند. بنابراین می توان از این ترکیب زیست فعال برای ساخت داروهای جدید و همچنین مواد غذایی غنی شده جهت مقابله با ناهنجاری های موجود در انسان، بهره برد.
جلبک قهوه ای
ترکیبات فلوروتانین
خواص زیست فعال
خلیج فارس
2021
12
22
81
87
https://www.sciencecultivation.ir/article_247559_3540f5fb9c7a32a5b434f944accabdc2.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
فرآیند های کوانتومی در علوم زیستی
امیر
اشراقی
سید نصیب الله
دوستی مطلق
زیست شناسی کوانتومی از رشته های نوظهور در حوزه مطالعات مکانیک کوانتومی است که طی دهه گذشته توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. درگذشته فرض براین بود که ویژگی های مکانیک کوانتومی نظیر همدوسی، درهم تنیدگی و تونل زنی فقط در دمای نزدیک به صفر مطلق و سیستم های خالص اتفاق می افتند؛ بنابراین آنها در دمای محیط و سامانه های زیستی که محیط هایی گرم و مرطوب هستند، تخریب خواهند شد؛ ازاینرو، این ویژگی های در سامانه های زیستی نادیده گرفته می شدند.آیا مکانیک کوانتومی نقشی در فرآیندهای زیستی دارد؟ اگرچه این سوال به اندازه نظریه کوانتوم قدیمی است اما اندازه گیری های اخیر بر سیستم های زیستی در مقیاس های زمانی بسیار سریع، پاسخ احتمالی را روشن کرده است. شواهد اخیر نشان می دهد که بعضی از پدیده های زیستی ممکن است برخی از ویژگی های منحصربهفرد مکانیک کوانتومی را بهکارگیرند تا مزیت زیستی به دست آورند. تاکنون دانشمندان موفق شده اند که این خواص کوانتومی را در فرآیندهای فوتوسنتز، گیرندگی مغناطیسی در پرندگان، حس بویایی و کاتالیز آنزیمی مشاهده کنند. زیست شناسی کوانتومی مطالعه چنین فرایندهایی است. در این بررسی ما آخرین نتایج مربوط به اثرات کوانتومی غیربدیهی در پدیده های زیستی را ارائه می دهیم.
زیست شناسی کوانتومی
فوتوسنتز
گیرندگی مغناطیسی در پرندگان
بویایی
کاتالیز آنزیم
2021
12
22
88
97
https://www.sciencecultivation.ir/article_247555_46a10fbd7d79176eaa836f3eea901b77.pdf
نشاء علم
نشاء علم
2008-935X
2008-935X
1400
12
1
منشور هفتگانه برای همزیستی در جهان آینده
سید کاظم
علوی پناه
علی اکبر
موسوی موحدی
امروز ویروس کرونا-19 علاوه بر بیماریهایی که انسان را درگیر نموده به عنوان یک درس در زندگی بشر نقش بسیار سازندهای ایفا مینماید و میبایست با حکمت و خرد به این موجود بسیار ریز نامریی نگریست لذا شایسته است که از پندهای حکیمان قدیم برای درک و معرفت حقیقت بهره جست. در این میان، سعدی شیرازی سخنور بزرگ و ارزشمند ایران زمین شاعر دیروز، امروز و فردا بوده، حکیم و شاعری جهانی میباشد که رهنمودهای او راهگشای مشکل بشر امروز است. سعدی ابیات سهگانه فوق را قریب به هشتصد سال قبل از صدور «اعلامیه جهانی حقوق بشر» سروده است و امروز هم این ابیات به صورت نغمه و سرود و موسیقی های ملل با زبان های مختلف هم آوا شده است. البته شایان ذکر است سابقه تاریخی نشان می دهد که کهن ترین و اولین بیانیه و لایحه منشور جهانی حقوق بشر حدود 600 سال قبل از میلاد توسط ایرانیان نوشته و ابلاغ شده است. ایران سرزمینی است که سر چشمه میلیونها پیام انسانی، بیت شعر و کمال است. سرزمینی که حکیمان و شاعران و دانشمندان بزرگ جهانی را در خود پرورانده است که شگفتی های ماندگار را برای بشریت به ارمغان آورده اند.
منشور هفتگانه
همزیستی بهتر
ویروس کرونا
تکامل
ندای درون
2021
12
22
98
101
https://www.sciencecultivation.ir/article_247557_e0f8920a7532509767eb850e701804b0.pdf