بنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Climate and Its Changes in 20th and 21st Centuriesاقلیم و تغییرات آن در سده هاى بیستم و بیست و یکم515242505FAیوسف ثبوتىدانشگاه تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پایه زنجان، ایران.Journal Article20110522The early alarms of global warming and its possible links to anthropogenic sources were raised by meteorologists and climatologists of the 1980›s. Due to the advancement of climate sciences and the availability of reliable observational evidence, global warming has been, widely publicized and drawn the attention of both the public and the policy makers around the world. This research presents a brief introduction to the climate and its inner workings and dynamics, and also discusses the greenhouse gases, their functions, and their natural and man-made origin. Attempt has been made in this paper to highlight the projected climate of the 21st century, in order to point out the possible ways of adaptation to new climate and mitigation of its unpleasant aspects. The solution boils down to less and more efficient use of fossil fuels and their replacement with new and renewable energy sources. This paper aims at drawing the attention of the public to the environmental shifts in general and scientific societies in particular about the warming Earth. Challenges are truly global ones and require global solutions.در آغاز دهه ۱۹۸۰ (۱۳۶۰ ش) گروهی از پژوهشگران از گرم شدن زمین خبر دادند. به تدریج که شواهد عینی و علمی بیشتر بدست آمد، زمزمه ها بلندتر شد و جوامع علمی مسئله گرمایش زمین را در بستر گسترده تر تغییر اقلیم بررسی کردند. از آن پس، مجامع بین المللی و دولت ها دست بکار شدند و به تغییر اقلیم به عنوان رویدادی که آثار ناخوشایند بر زیست بوم های گیاهی و حیوانی و انسانی دارد، توجه کردند. اینک، پس از گذشت سی سال، در پایان دهه اول سده بیست و یکم، تغییر اقلیم و پیامدهای آن از موضوع های زیست محیطی روز شده است. از چارچوب بحث های تخصصی علمی و روشنفکری فراتر رفته و وارد گفتمان رسانه های جمعی و صحبت های روزانه مردم سراسر جهان شده است. در این نوشتار، سعی شده است چرایی و چگونگی گرمایش زمین باختصار بیان شود و تصویری هر چند کلی، از آنچه که اتفاق افتاده است و می افتد برای جامعه فارسی-زبان، و شاید تصمیم گیران، ارائه شود.https://www.sciencecultivation.ir/article_242505_277d023ca819a9be10ca849c06ad1d33.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Iran Science Production in 2010تولید علم ایران در سال 20101623242506FAعلی اکبر صبوریمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0604-9465Journal Article20110522According to the number of scientific documents indexed in the institute for scientific information (ISI), Iran›s contribution in the science production has been studied during 2010. The immediate results show that Iran›s science production has been promoted from 1.01 percent in 2009 to 1.12 percent in 2010. Iran was among 22nd science producer countries of the world in scientific ranking. The total number of indexes in 2010 has been decreased 3% in the world in compare to pervious year; whereas Iran number of Indexes has been improved 8 percent. In this year, the number of Iranian scientific documents indexed in science are 18034 (1.28% of the world value) in social science, 652 (0.30% of the world value) in art and humanity sciences, 77 (0.07% of the world value) and totally is 18319 (1.12% of the world value). The number of Iranian indexes in 2010 has been improved 8% comparing to pervious year, which is the 1/3 value of improvement in 2009 (25%) relative to 2008. «Chemistry, Multidisciplinary» has the first position of productive in science and «Materials Science, Multidisciplinary» and «Engineering, Electrical & Electronic» were improved to the second and third positions. In 2010, University of Tehran, Tehran University of Medical Science, Tarbiat- Modarres University and Sharif University of Technology are the first four universities in science production by 1869, 1448, 1111 and 1051 documents indexed in ISI, respectively. مشارکت ایران در تولید علم جهانی، بر پایه شمارش نمایه های ایران در موسسه اطلاعات علمی آمریکا (ISI)، در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال قبل 0/11 درصد افزایش یافته است به طوریکه از ۱/۰۱ درصد به 1/12 درصد رسیده است. از نظر تعداد اسناد علمی، ایران در مکان بیست و دوم جهان قرار دارد. در حالی که، تعداد کل نمایه های جهان نسبت به سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است، تعداد کل نمایه های ایران نسبت به سال قبل حدود هشت درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۱۰، تعداد اسناد علمی نمایه شده ایران در علوم ۱۸۰۳۴ ( 1/28 درصد مقدار جهانی، در علوم اجتماعی ۶۵۲ ( ۰/۳۰ درصد مقدار جهانی و در علوم انسانی و هنر ۷۷ ( 0/07 درصد مقدار جهانی و در مجموع ۱۸۳۱۹ (1/12 درصد مقدار جهانی می باشد. رشد تعداد نمایه های ایران در سال ۲۰۱۰ نسبت به سال ۲۰۰۹ هشت درصد بوده است که در مقایسه با رشد تعداد نمایه ها در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال ۲۰۰۸ (۲۵ درصد)، در حدود یک سوم شده است. از آنجا که این رشد در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۲۰۰۷ حدود پنجاه درصد بوده است، یک کاهش در شتاب تولید علم ایران مشاهده شده است. جایگاه اول کشور در ارائه اسناد علمی مانند سال های گذشته از آن شیمی عمومی بوده است و علوم مواد ، مهندسی برق و الکترونیک در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی شریف، به ترتیب با ۱۸۶۹، ۱۴۴۸، ۱۱۱۱ و ۱۰۵۱ سند علمی نمایه شده مقام های اول تا چهام تولید علم کشور را به خود اختصاص داده اند.https://www.sciencecultivation.ir/article_242506_2cb858c49453a92da533a0437f3c8593.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Biological Sciences; Pioneering Research in Iran and the Worldتولید دانش در علوم زیستى : پیشتاز در ایران و جهان2430242507FAعلی اکبر موسوی موحدیمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-1707-8432علی اکبر صبوریمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0604-9465فرشته تقویدانشگاه تربیت مدرس،دانشکده علوم زیستی،پرندیس دانشگرمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20110522The share of research and scientific productions in the field of life sciences in developed countries are about 55 percent which highly reflects the importance of biological sciences in the present world. Based on information extracted from «Web of Science», This paper has compared the scientific papers and the citation rate of Iran science productions with Turkey, Egypt and Germany in the field of biological sciences. This research also focuses on five scientific assessment indicators including: production of research papers and international contributions of science products in the field of life sciences, the share of research of countries from GDP, the amount of scientific documents produced by the 10 top universities, quality of publications and citations of research papers in research journals and also top subjects in the field of biological sciences. Documents analyzed form life science researches show the higher impact factors relative to any other science researches in Iran and the world. The results indicate the number of 3.92 citations per paper in the field of science and the figure of 4.305 citations per paper in the field of biological sciences in Iran that clearly reflects the growth of quality in biological sciences.امروزه، ارتقاء سهم تولیدهای علمی در زمینه علوم زیستی در میان سایر علوم در کشور های پیشرفته علمی به حدود ۵۵% ، بیانگر اهمیت روزافزون این علم در دنیای کنونی است. در این مقاله سعی شده است تا با ارزیابی وضعیت علمی ایران در حوزه علوم زیستی، بر اساس داده های به دست آمده از پایگاه اطلاع رسانی وب علوم» و با تمرکز بر ۵ شاخص علم سنجی شامل: تولید نوشتار های پژوهشی و سهم جهانی تولیدهای علمی در زمینه علوم زیستی، سهم پژوهش کشورها از تولید ناخالص ملی، میزان تولید اسناد علمی به وسیله ۱۰ دانشگاه برتر، کیفیت و میزان استناد نشریه های پذیرنده مقاله های پژوهشی و موضوع های برتر در حوزه علوم زیستی در ایران و دو کشور در حال توسعه در منطقه (ترکیة ومصر ) و یک کشور توسعه یافته اروپایی المان)، به تعیین شاخص های علمی کشور پرداخته شود. با توجه به مستندهای استخراج شده پژوهش در علوم زیستی در مقایسه با سایر علوم در ایران با استناد به ضریب تاثیر مجله ها، دارای کیفیتی بالاتر است. همچنین، رقم 3/92 مورد استناد به ازای هر نوشتار در زمینه علوم برای ایران و رقم 4/305 مورد استناد به ازای هر مقاله در حوزه علوم زیستی، خود بیانگر رشد کیفی علوم زیستی است. در مورد رشته های برتر علوم در کشور های پیشرفته علمی ، از جمله کشور آلمان ۵ رشته اول با استنادهای بالا مربوط به علوم زیستی است که بیانگر اهمیت و گرایش روزافزون به این شاخه از علم در میدان بین المللی استhttps://www.sciencecultivation.ir/article_242507_57731a2c4743f91d1f9d6604b0ac5f47.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Observing Ethics in Universities and Higher Education Centers: An alternative for improving behaviorsرعایت اخلاق در دانشگاه هاو مراکز آموزش عالى: گزینه اى براى بهبود رفتارها3140242508FAحمیدرضا آراستهدانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهرانحسینعلى جاهدپژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، نبش فلسطین، ایران.Journal Article20110522Professional ethic is related to behavior, curtsy and practice of an individual during performing professional work. This could be advising, research, teaching, writing or every other work. Every organizational collection has scientific and behavioral codes with ordinary professional structure for its members that should be observed. Professional ethic is sum of principles and standards of human behavior that determines groups and individuals› behavior. Principles of professional ethic have transcendental values that play important role in respect to norms and effectiveness of social interactions, and this required primary and basic recognition of those principles. In this article, in addition to reviewing concepts, necessity and importance, development and methods of applying professional ethic in organizations, ethics in higher education in four dimensions of administration, teaching, research and students are examined. اخلاق حرفه ای مربوط به رفتار، ادب و عمل شخص هنگام انجام کار حرفه ای است. این کار می تواند مشاوره، پژوهش، تدریس، نویسندگی یا هر کار دیگر باشد. هر مجموعه سازمانی دارای کدهای عملی و رفتاری با ساختار حرفه ای متداول برای اعضای خود است که باید آنها را رعایت کنند. اخلاق حرفه ای مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می کند. اصول اخلاق حرفه ای دارای بار و ارزش های والایی است که رعایت آنها در رعایت هنجارها و اثربخشی تعامل های اجتماعی بسیار نقش آفرین است و این مستلزم شناخت اولیه و بنیادین از اصول یاد شده است. این نوشتار، ضمن مروری بر مفاهیم، اهمیت و ضرورت، به بررسی اخلاق در آموزش عالی در چهار بعد مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، و عوامل رشد و گسترش و روش به کارگیری اخلاق حرفه ای در سازمان می پردازد.https://www.sciencecultivation.ir/article_242508_99a98a9fb4213779a027c7cbb3244215.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Science Promoters in Iran and The Worldموسسات و عوامل پیشبرنده علم در ایران و جهان4146242509FAپریسا حسین زادهگروه بیوتکنولوژى ، دانشکده علوم ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20110522According to many experts, 21st century is the century of advancement of sciences. At this time, scientific achievements and using expert scientists can be considered as an important aspect of one country prominence over the others. Hence, it is clear that countries make policies for improving this aspect. On the other hand, developed countries now meet the requirement for involving people in scientific policies of the society and enhancing the common understanding of scientific projects. There are organizations or systems in these countries, devoting at least part of their activities for this issue under the name of “science promoters”. In this paper some of the most important science promoters and their organizations are introduced. قرن بیست و یکم به تأیید بسیاری از متخصصان، قرن دانش تام دارد. در چنین زمانی، برتری علمی و در اختیار داشتن دانشمندان خبره و طلایه دار به عنوان ابزار برتری یک کشور مطرح می شود. بدیهی است که که کشورها سیاستگذاری هایی برای ارتقا در این بخش اتخاذ خواهند نمود. از سوی دیگر، کشورهای توسعه یافته با درگیر کردن مردم در سیاست های علمی جامعه و افزایش درک عمومی مردم از پژوهش های علمی، زمینه های ورود به عصر دانایی را فراهم نموده اند، به طوری که در بسیاری از این کشورها ساختارهای گوناگونی را به منظور توسعه علم تحت عنوان موسسات پیشبرنده علم ایجاد نموده اند. در این مقاله، عوامل و برخی از مهم ترین موسسات پیشبرنده علم و همچنین، ساختار آنها معرفی می شود.https://www.sciencecultivation.ir/article_242509_2466ac4d772280173e583fabfd2c9cf1.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Scientific Dialogue; The Future Outlook for Science and Technologyگفتگوى علمى، نگرشى به علم و فناورى هاى آینده4757242510FAعلی اکبر موسوی موحدیمرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-1707-8432سیده زهرا موسویعضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی و سمشناسی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهرانمحمد عزیزیگروه بیوتکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، خیابان یخچال، خیابان شریعتی، تهران، جمهوری اسلامی ایرانمیثم مباشریگروه بیوتکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، خیابان یخچال، خیابان شریعتی، تهران، جمهوری اسلامی ایرانحسین عطارگروه بیوتکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، خیابان یخچال، خیابان شریعتی، تهران، جمهوری اسلامی ایرانسید مهدی رضایتاستاد ، گروه فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرانJournal Article20110522Science and wisdom are the two essential elements for gaining a deep and basic understanding of the phenomenon. Science and wisdom have a common window. Science opens up a way to the wisdom and wisdom makes the science blossom.To fully understand and recognize the characteristics of the things, three kinds of education are needed: general education, scientific education, and wisdom or spiritual education. In the area of scientific education, the phenomena are mostly recognized by visible forces while they are perceived and discovered by invisible forces in the area of wisdom and spiritual education. Wisdom and spiritual education is achievable through piety, purity, and innocence. An innocent self owns a light by which it can see inside the entities and discover them. Because of solidarity exists between science and wisdom, these two realms should tightly imitate to each other. For example, it is expected that a person who works in the field of pharmacy with a special focus on cognitive sciences, would first go to Biomimetics. It means that he diagnoses, in the first phase, the origin of the drug in nature, then uses that knowledge as a pattern and in the next step synthesizes the drug by imitating the nature and finally creates the natural technology. Inanimate, plant, animal, and prayer do exist in nature and they can be made into drugs and molecules. Nowadays, the science is integrating with wisdom and spiritual, it is feasible to enter them together into the realm of experimental sciences and construct advanced, molecular and natural technologies out of them. علم و معنا اساس نگرش عمیق و شناخت بنیادی به پدیده مورد مطالعه است. علم و معنا هم دریچه هستند. علم، معنا را می شکافد و معنا | ، علم را شکوفا می نماید. در قلمرو معنویت، علم افزایش و ساختار می یابد. برای شناخت و درک کامل تر ویژگی اشیاء انسان نیاز به سه گونه سواد و آگاهی دارد: سواد معمولی، سواد علمی، سواد عقلی و معنوی با سواد علمی، بیشتر قوه های مربی پدیده ها شناخته می شوند اما به وسیله سواد عقلی و معنوی، نیرو های نامرئی پدیده ها کشف می شود. این موضوع قابل توجه است که طبیعت بر محور قانون انتروبی اداره می شود و برای شناخت این قوانین می باید دارای سواد عقلی و معنوی بود. در قلمرو علم، بیشتر با حواس و ذهن پدیده ها شناسایی می شوند، اما در قلمرو عقل و معنا، نیرو ها و قوه های مستقل و ویژه وجود دارند که جزو حواس محسوب نمی شوند. با داشتن چنین نیرو هایی می توان باطن اشیا را مو شکافی نمود. راه دستیابی به سواد عقلی و معنوی از مسیر پرهیزگاری، پاکی و آئینه شدن نفس می باشد. نفس شفاف، نوری دارد که می تواند به درون اشیا بنگرد و آنها را کشف کند. هر چه این نفس شفاف تر باشد، انعکاس نور قوی تر می باشد و اشیا و ویژگی های آن بهتر شناخته می شوند. این موضوع، ریشه علوم شناختی است. حال باید ببینیم این جنبه ها را چطور می توان وارد قلمرو علوم تجربی نمود. برای مثال می توان انتظار داشت کسی که با زاویه علوم شناختی در قلمرو علوم داروئی فعالیت می کند، نخست به سراغ اندیشه بیوممتیک ) علم الگو گرفتن از طبیعت ( برود. یعنی، اول ریشه و اساس دارو را در طبیعت تشخیص دهد سپس از آن الگو برداری و بعد از آن سنتز (تهیه نماید و در پایان فناوری طبیعی را پدید آورد.جماد، گیاه، حیوان، دعا در طبیعت و ملکوت آن موجود است که می توان آن ها را به دارو و ملکول تبدیل کرد. امروز، علم با عقل و معنی در حال ترکیب است، می توان آن ها را با | هم وارد قلمرو علوم تجربی نمود و از آن ها فناوری های طبیعی و ملکولی و پیشرفته تهیه نمودhttps://www.sciencecultivation.ir/article_242510_7d32055964c433535fcc8aef001628de.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Liver Cautionsهشدارهاى کبد5969242520FAسیروس قبادىگروه زیست شناسى، دانشگاه رازى، کرمانشاه، ایرانJournal Article20110522Liver is the largest single solid organ of human body. It weighs about 1.5 kg and is located in the right upper part of abdomen. Liver acts in body as the kitchen. All the food that we eat has to pass through and get processed by liver after being absorbed in the intestines. Then only, they are allowed to be used by our body. Different medicines that we take pass through liver and it keeps up the correct amounts and components of the medicines in our body and excretes the unwanted excess. Liver breaks down various hormones, enzymes and other biologically active substances and prevent them from being excess in the blood. Liver is a multifunctional organ of the body and needs especial attention. This report consists of some cautions suggested by personified liver.کبد یکی از بزرگترین اعضای بدن انسان محسوب می شود. وزن آن حدود 1/5 کیلو گرم است و در ناحیه فوقانی سمت راست شکم قرار دارد. کبد در بدن نقش آشپزخانه را ایفاء می کند. بدین ترتیب که کلیه غذاها قبل از جذب در روده از کبد عبور کرده و فرایند تصفیه و فرآوری را طی می کنند. داروهای گوناگونی که می خوریم از کبد عبور کرده و کبد میزان داروی مورد نیاز را تنظیم و مازاد آنرا دفع می کند. این عضو با ارزش بدن همچنین آنزیم ها ، هورمون های و سایر مواد بیولوژیکی بدن را نیز تنظیم و مانع افزایش میزان آنها در خون می شود. پس کبد یک عضو با نقش آفرینی متعدد در بدن است و می باید بسیار مورد مراقبت قرار گیرد. در این گزارس برخی از هشدارها و توصیه های لازم از زبان کبد آورده شده است.https://www.sciencecultivation.ir/article_242520_f45b3fc37a3742eabe0074a3ddae2657.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522A Glance at Iridologyچشم اندازى به ایریدالوژى6162242523FAزهرا ممتازیانمدرس اریدالوژی و طب سنتیJournal Article20110522Since 1800s, Iridology has developed into a scientific analysis of patterns and structures in the iris of the eye. The iris is the portion of the eye showing color. It reveals body constitution, inherent strengths and weaknesses, health levels, and transitions that take place in a person›s body according to their way of life. Some physicians believe that Iridology is a useful method to diagnose disease patterns in human body while some others disagree with this notion.liver. .ایریدالوژی از زمان کشف در سال 1800 میلادی تاکنون ، به یک رویکرد علمی برای تجزیه و تحلیل ساختار عنبیه چشم مبدل شده است. عنبیه بخش رنگی چشم است که بسته به نوع و حالت رنگی که بخود می گیرد ، وضعیت و حالات بدن، نقاط ضعف و قدرت، سطوح سلامت، فعل و انفعالات و تغییراتی که بسته به روش زندگی افراد رخ می دهد را نمایان می سازد. برخی از صاحب نظران براین باورند که ایرایدالوژی یک روش مناسب برای تشخیص بیماریهاست در عین حال برخی دیگر از صاحب نظران نیز با این مقوله مخالف می باشند.https://www.sciencecultivation.ir/article_242523_1369f67e8e5a982b8231cdb6b6d17779.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Open Access to Scientific Researches ( TheStatement of Scientific and Private Publishers)بیانیه ناشران غیردولتى متشکل از انجمن هاى علمى و دانشگاه ها درباره نشر مقالات علمى با دسترسى آزاد6365242525FAمریم حسین زاده بیرقدبیرخانه شوراى پیشبرد علم و فناورى در جهان اسلام، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210220Since 1995, more than 100 not-for-profit societies, universities, and publishers have been working with Stanford University’s High Wire Press to transform traditional print journals into enduring and dynamic online journals. These publishers have invested millions of dollars in online technology for information, presentation, distribution, and management; created unique and powerful online services for the education and convenience of scientists; initiated some of the largest and most influential experiments in online-only publishing; led the charge in making information free to people who cannot afford to pay for it; and developed state-of-the-art software to support authors, reviewers, and editors. By effectively harnessing new technologies, these not-for-profit society and university publishers have promoted the wider dissemination of scientific information as well as free and unfettered access to journal content for both the scientific community and the public. In so doing, these not-for-profit publishers have become leaders in the online revolution for scientific publishing. Through these not-for-profit publishers, the scientific community and the public have easy online access to over 1.6 million articles of which more than 600,000 full-text articles are free. In addition, access is provided to the abstracts of more than 12.6 million articles in more than 4,500 Medline journals, as well as useful alerting and information management tools.از سال ۱۹۹۵ ناشران غیر دولتی متشکل بیش از ۱۰۰ انجمن و دانشگاه؛ به منظور تبدیل مجله های چاپی قدیمی به مجله های پویا و دیر پای آنلاین (بر خط ) با انتشارات HighWire Press دانشگاه استنفورد همکاری خود را شروع کرده اند. این ناشران میلیون ها دلار هزینه صرف فنآوری برخط برای ارایه؛ انتشار و مدیریت داده ها کرده اند و موفق به ایجاد خدمات برخط بی همتا و قدرتمندی برای آموزش و راحتی دانشمندان شده اند. آنها همچنین، این ابتکار را به خرج داده اند که برخی از بزرگترین و موثرترین آزمایش ها را تنها به صورت برخط منتشر کنند و هزینه ها را طوری سامان دهی کرده اند که بتوانند داده ها را به طور رایگان در اختیار افرادی که قادر به پرداخت هزینه نیستند، قرار دهند و نیز نرم افزارهائی با جدید ترین فناوری را به منظور حمایت از نویسندگان؛ خوانندگان و ویراستاران طراحی کرده اند. این ناشران با استفاده موثر از فناوری های نوین توانسته اند انتشار گسترده داده های علمی و همچنین دسترسی رایگان و بدون محدودیت به محتوای مجله ها را برای جامعه می دانشمندان و عموم فراهم سازند و به همین دلیل این ناشران غیر انتفاعی، عنوان «رهبران انقلاب در انتشارات علمی برخط » را به خود اختصاص داده اند. با همت این ناشران؛ اکنون دسترسی آسان جامعه های علمی و عموم مردم به بیش از 1/6 میلیون مقاله رایگان فراهم شده است. افزون بر این، دسترسی به بیش از 12/6 میلیون خلاصه مقاله در بیش از ۴۵۰۰ مجله Medline فراهم شده است.https://www.sciencecultivation.ir/article_242525_3b84ece965a2eb6dfa411a8728c540e0.pdfبنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایراننشاء علم2008-935X01220110522Iran is top of the world in science growth (Adapted from New Scientist Magazine, March 28, 2011)رشد فزاینده تولیدات علمى ایران در جهان6666242526FAاندى کوگلان(برگرفته از مجله نیو ساینتیست، 28 مارس 2011) ، جمعبندی توسط دفتر نشریه نشاء علمJournal Article20110522Iran is top of the world in science growth<br />28 March 2011<br />By Andy Coghlan <br />Read more: <br />https://www.newscientist.com/article/dn20291-iran-is-top-of-the-world-in-science-growth/#ixzz6nqB6zJcV(بر گرفته از مجله نیو ساینتیست، 28 مارس 2011) <br />کدام کشور نتایج و دستاوردهای علمی مکتوب آن بین سال های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۸ ،۱۸ برابر شده و از نظر تعداد مقاله از ۷۳۶ مقاله به ۱۳۲۳۸ مقاله در خلال سال های مذکور رشد داشته است؟ این نکته ممکن است برای بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی پیشتاز علم تعجب برانگیز باشد، ایران، رشد فزاینده ای در انتشار یافته های علمی در جهان را دارا می باشد. اگر روابط سیاسی میان ایران و أمریکا برقرار بود، بدین معنا که روابط دانشمندان دو کشور بهبود داشت<br />: تعداد مقاله های مشترک بین دو کشور حدود پنج برابر یعنی از ۳۸۸ به ۱۸۳۱ در زمان مشابه افزایش می یافت. رشد سریع علم در کشورهای خاورمیانه، چین، هند و برزیل، موضوعی است که در گزارش نشریه نیوساینتیست ، انجمن سلطنتی انگلستان تاکید شده و در این گزارش، تعداد و میزان رجوع به مدارک علمی جهان بین سال های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۳ با سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ به شیوه مقایسه ای اطلاع رسانی شده است.کشور های دیگر نیز همانند ایران، در زمینه فعالیت های پژوهشی مایل هستند تا گام های بلندی پردارند. برای مثال ترکیه نتایج پژوهش های خود را از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ به چهار برابر افزایش داده است و این دستاورد ناشی از افزایش بودجه ۶ برابری در پژوهش و رشد بوده است. روند مشابه نیز در کشورهای تونس، سنگاپور و قطر اتفاق افتاده است.در سطح کلان، کشورهای آمریکا، اروپا و ژاپن از نظر علمی هنوز پیشتاز هستند، ولی به دلیل صنعتی شدن سایر کشورها ، این برتری در حال کمرنگ شدن می باشد. بنابراین، در حالی که نسبت مقاله های مشترک با نویسنده های امریکاهی از ۲۶ به ۲۱ درصد کاهش یافته است، چین با ۲/ ۱۰درصد تولید مقاله از جایگاه ششم به جایگاه دوم صعود داشته و جایگاه هند و برزیل نیز روند بهبود را نشان می دهد.https://www.sciencecultivation.ir/article_242526_5f3894e08ca0535645e4f6823e6a0bc5.pdf