%0 Journal Article %T خصوصى سازى در آموزش عالى %J نشاء علم %I بنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایران %Z 2008-935X %A آراسته, حمیدرضا %A اسفندیاری, توران %D 2010 %\ 12/22/2010 %V 01 %N 1 %P 11-20 %! خصوصى سازى در آموزش عالى %K خصوصی سازی %K آموزش عالی %K شهریه %K کمک مالی و ایران %R %X چالش های عمده بر سر راه توسعه ی آموزش عالی در قرن بیستم ، سبب گرایش به خصوصی سازی آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه شده است . رشد اقتصاد مبتنی بر اطلاعات ، تغییر ترکیب جمعیتی ، افزایش اقبال عمومی به آموزش ، ظهور فناوری های جدید ، همگرایی سازمان های مدرن و کاهش اعتماد مردم به عملکرد و اثربخشی دولت ها از دلایل اصلی گرایش به خصوصی سازی آموزش عالی در دو دهه اخیر بوده است . در ایران نیز خصوصی سازی گسترده در اصل ۴۴ قانون اساسی در ایران پیش بینی و سیاست توسعه آموزش عالی خصوصی در برنامه توسعه سوم مورد توجه قرار گرفته است ؛ اما و موانع و محدودیت ها باعث گردید آموزش عالی خصوصی ، به معنای واقعی آن ، رخ ندهد . در این مقاله ابتدا به بررسی سی ادبیات خصوصی سازی آموزش عالی پرداخته می شود . سپس ، راهبردها و سیاستهای مورد توجه خصوصی سازی مورد بحث قرار می گیرد . در پایان نگارندگان با بررسی وضعیت موجود و موانع و تنگناهای خصوصی سازی آموزش عالی کشور ، پیشنهادهایی را ارائه می کنند . %U https://www.sciencecultivation.ir/article_242472_95a7635173e610c3a25fc63e74140b68.pdf