%0 Journal Article %T پنجره جوهری: الگوی ارتباط بین صنعت و دانشگاه %J نشاء علم %I بنیاد پیشبرد علم و فن آوری ایران %Z 2008-935X %A نریمانی, امیررضا %A الوانی, سید مهدی %D 2014 %\ 05/22/2014 %V 04 %N 2 %P 138-143 %! پنجره جوهری: الگوی ارتباط بین صنعت و دانشگاه %K پنجره جوهری %K ارتباط صنعت و دانشگاه %K مراکز تحقیقی %K خودگشودگی %K مفاهمه %R %X رابطه صنعت و دانشگاه، با گسترش عواملی از جمله جهانی سازی، رشد روزافزون رقابت در سطح بین المللی و تغییرات سریع فناورانه، ﺑﻪسوی توسعه سریع بازار دانش، تغییر کرده است. به منظور افزایش نوآوری، کارایی و ایجاد ثروت، دانشگاه ها و صنعت ﻣﻲباید تعامل مناسبی با یکدیگر داشته باشند. عوامل مختلفی بر همکاری میان دانشگاه و صنعت تأثیر دارند و زمانی اثربخش خواهد بود، که با زبانی مشترک با هم ارتباط برقرار کنند. دانشگاه ها عمدتاً با زبان گسترش مرزهای دانش، و صنایع با زبان کسب سود و کاهش هزینه سخن ﻣﻰگویند. این عدم هم زبانی امکان تعامل و همکاری موثر آنها با یکدیگر را کاهش ﻣﻲدهد. همچنین با استفاده از نظریه پنجره جوهری و کاربرد خودگشودگی و بازخورد در ارتباطات بین سازمانی ﻣﻲتوان با گسترش ناحیه عمومی در پنجره جوهری، میزان آگاهی و اعتماد دانشگاه و صنعت را با یکدیگر افزایش داده و در تعامل و درک متقابل، اثربخش‌تر ظاهر شوند. در واقع پنجره جوهری یک الگوی ارتباطی برای بهبود درک افراد و یا رابطه بین سازمان ها از یکدیگر است که هر قدر ناحیه عمومی بین افراد و یا بین سازمان گستردهﺗﺮ شود توان برقراری ارتباطی آنها بیشتر ﻣﻲشود. در این فرایند اگر فقط یک طرف اقدام به خودگشودگی و بازخورد نماید، و طرف دیگر آن را انجام ندهد، ارتباط بخوبی برقرار نمی شود. بنابراین در این مقاله پنجره جوهری با تبیین مبانی ارتباط فیﻣﺎبین، نقش بسزایی در شناخت ماهیت رابطه دانشگاه و صنعت ایفا ﻣﻲکند. %U https://www.sciencecultivation.ir/article_242653_5e6837421b682e3e5c306f1e4b1fe1ac.pdf