TY - JOUR ID - 242356 TI - مفهوم و جایگاه سواد علمی در پیشرفت و توسعه پایدار کشور JO - نشاء علم JA - SC LA - fa SN - 2008-935X AU - بدریان, عابد AD - پژوهشکده برنام هریزی درسی و نوآور یهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرروش، تهران، ایران. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 06 IS - 1 SP - 40 EP - 47 KW - سواد علمی KW - توسعه پایدار KW - آموزش علم و فناوری DO - N2 - در عصر حاضر بسیاری از کشورها علاوه بر پژوهش درباره حوزه های مختلف علوم و فناوری، زمان و منابع زیادی را صرف بهبود آموزش علوم و فناوری در مدارس و مراکز آموزش عالی می کنند. بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران معتقدند که ارتقای سطح سواد علمی یکی از هدف های اصلی آموزش علوم تلقی می گردد. سواد علمی یک واژه بین المللی شناخته شده و پر آوازه است و ترویج و ارتقای آن در حوزه های مختلف به فلسفه آموزش علوم در سطح جهان تبدیل گشته است. علت این امر را می توان در تاثیر روزافزون علم و فناوری در زندگی روزمره شهروندان و نیاز جوامع به توسعه پایدار دانست. در این نوشتار دیدگاههای جهانی در رابطه با آموزش علوم و فناوری، ماهیت سواد علمی، مبانی و چارچوب نظری سواد علمی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است. UR - https://www.sciencecultivation.ir/article_242356.html L1 - https://www.sciencecultivation.ir/article_242356_933e4196171595955822293de04404b7.pdf ER -