TY - JOUR ID - 703840 TI - مروری بر شاخص‌های جدید علم‌سنجی JO - نشاء علم JA - SC LA - fa SN - 2008-935X AU - احمدی, سیده معصومه AU - سلیمانپور, جواد AU - پور حسین گیلاکجانی, عباس AD - انتشارات آکادمی علوم، لاهیجان ، ایران AD - گروه علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن،ایران AD - گروه مترجمی زبان انگلیسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 1 SP - 18 EP - 25 KW - علم‌سنجی KW - پیشینه علم‌سنجی KW - اهداف علم‌سنجی KW - شاخص‌های علم‌سنجی KW - نرم‌افزارهای علم‌سنجی DO - N2 - علم‌سنجی فن تجزیه و تحلیل آماری و کمی متون علمی است که به‌عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های ارزیابی وضعیت کلی علم، پژوهش و فناوری در سطوح ملی و بین‌الملل شناخته شده است. این علم در دهه هفتاد میلادی در روسیه شوروی پدید آمد. بررسی کمّی تولیدات علمی، سیاستگذاری علمی، ارتباطات علمی دانش‌پژوهان و ترسیم نقشه علم بخش مهمی از موضوعات این حوزه‌اند. مطالعه کیفی حاضر به روش کتابخانه‌ای انجام شده است. ابتدا با استفاده از کلمات کلیدی اختصاصی علم‌سنجی، شاخص‌های علم‌سنجی، نرم‌افزارهای علم‌سنجی و معادل انگلیسی آنها، جستجوی جامع در بانک‌های اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی انجام گردید. اسناد و مقالات الکترونیکی مرتبط با این موضوع جستجو و جمع‌آوری شد. پس از غربالگری چند مرحله‌ای نهایتاً 15 مقاله انتخاب و سپس تجزیه و تحلیل نهایی انجام گردید. محدودیت جستجو شامل مقالات منتشر شده پس از سال 1388 بود، به‌جز برخی مقالات خاص که لازم بود برای تکمیل بررسی به آنها مراجعه شود. با توجه به اهمیت علم‌سنجی برای جامعه علمی، این مقاله مروری به بررسی شاخص‌های جدید علم‌سنجی می‌پردازد. از این‌رو، ابتدا علم‌سنجی و شاخص‌های مهم و نوین آن معرفی گردید سپس، نرم‌افزارهای علم‌سنجی و کاربرد آنها بیان شده و نهایتاً در بخش آخر نتیجه‌گیری کلی تحقیق ارائه می‌گردد. UR - https://www.sciencecultivation.ir/article_703840.html L1 - https://www.sciencecultivation.ir/article_703840_f4ce22752d021e265716dbd290e4a600.pdf ER -