آموزش و انگیزش در موزه های علوم و فناوری

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی بنیاددانشنامه نگاری و معاون پیشین پژوهش و فناوری موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران.

2 شورای بین المللی موزه(ICOM)وابسته به سازمان فرهنگی،علمی و تربیتی سازمان ملل متحد یونسکو.

چکیده

موزه های علوم و فناوری قبل از آنکه یک محیط نمایشی باشند؛ یک محیط آموزشی هستند که هدف اصلی آنها ایجاد فضایی برای مشارکت افراد در یادگیری علم به شیوه ای نوین است .امروزه طراحی موزه های علوم، یادگیرنده محور هستند و آموزش از شنیدن به سمت دیدن و آزمایش کردن سوق پیدا می کند . بدین طریق یادگیری، پایدار و عمیق و کاربردی می شود .در این مقاله پس از معرفی موزه علوم و نقش آنها در یادگیری فعال، در نهایت ویژگی های تعدادی از مهم ترین موزه های علوم در جهان و ایران به طور مختصر مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Learning and Motivation in Science and Technology Museums

نویسندگان [English]

  • Kambiz Banihashemi 1
  • Leila Khosravi 2
1 Iran Encyclopedia Compiling Foundation (IECF), Tehran, Iran.
2 The International Council of Museum (ICOM).
چکیده [English]

Science and Technology Museums (STM) aside from being places for exhibitions, are places of learning aimed primarily to create an environment for public education and participation in science learning. Nowadays science museums are considered as learner-focused places where education is led through observation, hearing and experimentation. As such, learning becomes deep rooted as well as application-oriented.  In this paper after a brief introduction about science museums, their role in active learning and ultimately some of the prominent features of important science museums around the world and Iran will be compared and discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Museum
  • Science and Technology Museum
  • education
  • Motivation