کتابخانه دوستدار معلول با نگاهی بر بیماران اوتیسم

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش شناسایی نیاز‌های اطلاعاتی معلولان؛ به ویژه مبتلایان به اوتیسم‌است.
روش‌پژوهش: پژوهش حاضر به‌روش کتابخانه‌ای و با مرور مطالعات پیشین، جستجوی منابع، مشاهده سایت‌ها و پایگاه‌ها، انجام شده است.
 نتیجه‌گیری: تاکنون علت و درمان طیف اوتیسم به‌صورت قطعی مشخص نشده است. کتابداران کتابخانه‌ها می‌توانند همچون روانشناس عمل کنند و از طریق معرفی کتب مناسب، قصه‌گویی، پخش کلیپ مرتبط و سایر فعالیت‌ها، نقش بسزایی در رشد سطح فکری و اجتماعی و رفع نیاز‌های اطلاعاتی این افراد داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Specialized Disabled People Libraries Designed for Autistic Patients

نویسنده [English]

  • Niloofar Daliri
Department of information and Epistemology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to identify information needs of disabled people especially those affected by Autism.
This study is performed according to library method considering literature, searching resources, reviewing websites, and databases.
Up to now, no decisive treatment determined to cure Autism. The librarians in the libraries can act like psychologists. They play significant role to elevate thinking levels, thinking growth, and meeting the information needs of these people through introducing suitable books, storytelling, showing related video clips and other activities.
Libraries specific for disabled people should have standard toilet, parking lot in the library ground, suitable commuting equipment, signs to guide the people, automatic door, patient service providers, and experts familiar to disable people behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Specialized Disabled People Library
  • Autism
  • Disable people understanding
[۱]. افشار، فاطمه (1399). بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و ویژگی های شخصیت معلم با خود نظم دهی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان معلول جسمی. (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علم و هنر یزد.
[۲]. ریاحی، فروغ، خواجه الدین، نیلوفر، ایزدی مزیدی، سکینه، عشرتی، طیبه، نقدی نسب، لیلا (1390). تاثیر درمان حمایتی و شناختی رفتاری بر سلامت روان و باورهای غیر منطقی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله علمی پزشکی جندی شاپور.
[3]. Deines-Jones, C. (2007). Improving library services to people with disabilities, Amsterdam: Elsevier
[4]. American Library Association. (2006). Library Services for People with Disabilities Policy, Chicago: American Library Association.
[5]. Bennetto, L., Pennington, B. F., & Rogers, S. J. (1996). Intact and im-paired memory functions in autism. Child Development, 67(4), 1816–1835.
[۶]. نهاد کتابخانه های عمومی کشور، (1397)، فراخوان پیشنهاده برای طرح های پژوهشی نهاد کتابخانه های عمومی کشور: سنجش نیازهای معلولان به منظور طراحی خدمات و برنامه‌های ویژه در کتابخانه‌های عمومی تهران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و فناوری.
[۷]. دیوان بیگی، اشکان، دیوان بیگی، آرش (1393). مروری اجمالی بر علل اختلال طیف اوتیسم. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، سال سوم، شماره 1.
[8]. Helen V. Ratajczak (2011). Theoretical aspects of autism: Causes—A review, Journal of Immunotoxicology, 8:1, pp.7-68.
[9]. Cady M. Stanton, Peter H. Kahn, Jr, Rachel L. Severson, Jolina H. Ruckert, & Brian T. Gill (2008). Robotic Animals Might Aid in the Social Developmen of Children with Autism, Proceedings of the 3rd ACM/IEEE international conference on Human robot interaction, Amsterdam, The Netherlands, pp. 12-15.
[10]. Joanne Kaeding, Diane L. Velasquez & Deborah Price (2017). Public Libraries and Access for Children with Disabilities and Their Families: A Proposed Inclusive Library Model, Journal of the Australian Library and Information Association, 66:2, pp. 96-115.
[۱۱]. فیض آبادی, منصوره, وزیری, اسماعیل, حسینی, سیدعلی, اکبرفهیمی, نازیلا. کتابخانه دوستدار معلول: شاخص‌ها و الزامات. کتابداری و اطلاع‌رسانی, 1400; 24 (3): 138-169.
[۱۲]. زندیان, فاطمه, بیات بداقی, ناهید, فرخی, فرهنگ. (1388). 'بررسی ساختمان و تجهیزات کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی عمومی و دانشگاهی شهر زنجان از نظر میزان انطباق با استانداردهای بین‌المللی برای معلولان جسمی-حرکتی از دیدگاه مسئولان کتابخانه‌ها', کتابداری و اطلاع‌رسانی, 12(4)،  ۲۷۱-۲۴۹.
[۱۳]. کمال الدینی, ناصر, باب الحوایجی, فهیمه, تاج الدینی, اورانوس, حریری, نجلا. (1400). 'پارادایم نقش کتابخانه‌های عمومی در اطلاع‌رسانی به معلولین: رویکرد کیفی', کتابداری و اطلاع‌رسانی.
[15]. Baijal, A., Sattur, K., & Pimpale, V. (2019). DISABLED FRIENDLY LIBRARIES-CURRENT STATUS, DISCUSSIONS AND SUGGESTIONS, Advance and Innovative Research, 244 . (online access).
[16]. Kavishe, G. F., & Isibika, I. S. (2018). Provision of library services for users in wheelchairs at Ardhi University and University of Dar es Salaam Libraries, Library Philosophy and Practice, 2,1-13
[17]. Edwards Cole, E., & Reece, K. (2018). Library Accessibility Recommendations 2018, Oxford: Oxford SU Disabilities Campaign.