دیدگاه ها درباره نشر یافته های تحقیقاتی در نشریات علمی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی دانشکده شیمی شیمی آلی و نفت ایران تهران

2 پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه داروئی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران

5 دانشکده شیمی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، زنجان، ایران

6 دانشگاه شیراز،دانشکده علوم ،گروه زیست شناسی، آزمایشگاه شیمی پروتئین(PCL)

چکیده

در کلاس روش و منطق تحقیق در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، دانشجویان مجموعه سؤال‌هایی در خصوص شیوه‌های نشر مقالات علمی داشتند که تصمیم گرفته شد که این سؤال‌ها در معرض دید استادان برجسته علمی کشور قرار گیرد و این مقاله بر این مبنا پایه‌ریزی شده است. سؤال‌ها به‌قرار زیرند:- چرا می‌باید داده‌ها و یافته‌های تحقیقات علمی در نشریات علمی منتشر شوند؟- چرا بر انتشار نتایج تحقیقات علمی با نمایه بین‌المللی تأکید می‌شود؟ نمایه‌سازی چرا و چه ارزشی دارد؟- آیا فرآیند داوری تخصصی مانع انتشار دیدگاه‌های کاملاً نو می‌شود؟ آیا این نوع داوری تبعیض‌آمیز و تحت تأثیر تضاد منافع است؟- آیا انتشار مقالات درنشریات علمی به‌ویژه نشریات بین‌المللی ابزار سرقت ایده‌هاست؟- آیا بعضی از سردبیران نشریات بین‌المللی درفرایند ارسال داوری و یا تصمیم‌گیری در مورد مقالات نسبت به برخی از کشور‌ها تبعیض‌آمیزعمل می‌کنند؟- چرا بعضی از نشریات و یا انتشارات بین‌المللی تمایل به چاپ مقالات با دسترسی آزاد (دریافت وجه) دارند؟ آیا این موضوع به کیفیت علمی مقالات و نشریات علمی لطمه نمی‌زند؟-آیا شایسته است دانشگاه ها در انتشار نشریات علمی ایفا نقش کنند؟استادان در مورد هر کدام از سؤال‌های فوق بهطور مبسوط و از منظر‌های گوناگون اظهار نظرکرده اند که این اظهارنظرها ناشی از دانش و تجربه ارزشمند آنان است و می‌تواند مورد بهره‌مندی پژوهشگران، دانشجویان و دانشگران قرار گیرد. شایان ذکر است که این اظهارنظرها از منظر ملی و بین‌المللی است و می‌تواند راهگشای مؤسسات علمی، انتشارات علمی، انجمن‌های علمی، مسئولان ذیربط آموزش عالی، سردبیران و هیأت تحریریه نشریات در سطح ملی و بین‌المللی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Outlooks on the Publishing of Research Paper in Scientific Journals

نویسندگان [English]

  • Ahmad Shaabani 1
  • peyman Salehi 2
  • Ali Akbar Saboury 3
  • Javad Feyz 4
  • Babak Karimi 5
  • Ali Akbar Moosavi-Movahedi 3
  • Reza Yousefi 6
  • Mohamad Reza Vasheghani-Farahani 3
1 Shahid Beheshti University (SBU), Chemistry and Petroleum Sciences Organic Chemistry and Oil
2
3 Institute of Biochemistry and Biophysics, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 College of Engineering / School of Electrical and Computer Engineering University of Tehran Iran
5 Department of Chemistry, Institute for Advanced Studies in Basic Sciences (IASBS), Zanjan, Iran
6 Faculty of Science, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

In the Method and Methodology of Research Course at Institute of Biochemistry and Biophysics (IBB)، University of Tehran، the class students had series of questions about the procedures of publishing scientific articles. It was decided that these questions be exposed to the eminent scientific professors and questions discussed extensively in this article as follow items: - Why should scientific research data and findings be published in scientific journals? - Why is there an emphasis on publishing the results of scientific research with an international index? Why and what is indexing worth? - Does the specialized reviewing process prevent the novel publication? Is this type of reviewing inducing the discriminatory and influenced by conflicts of interest? - Is publishing articles in scientific journals، especially international journals، a tool for stealing ideas? - Are some editors of international journals discriminate in the process of submitting judgments or decisions to some countries? Why do some international journals or publishers tend to publish open access articles? Doesn't this harm the scientific quality of scientific articles? - Do universities deserve to play a role in publishing scientific journals? Distinguished academic professors have commented on each of the above questions in detail from various perspectives that the written material has valuable knowledge and experience that can be useful to researchers and students. It is worth mentioning that the answers to the questions have been addressed from a national and international perspective، which can pave the way for scientific publishing institutes، scientific associations، relevant higher education officials، editors and editorial boards of journals at the national and international levels. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • International Article Publishing
  • Expert Referee
  • Indexing
  • Open Access Publishing
  • Scientific Quality
  • New Perspectives
  • Scientific Ethics
  • Knowledge contribution
[1]. رابرتس رویسـتون، (1371). سـرگذشـت اکتشـافات تصـادفی درعلم، مترجم غفرانی، محی الدین، چاپ اول، دانشمند، تهران، ایران.
[2]. محمد عبدالسلام. شکوفایی علم در جهان اسلام، موانع و راهبرد‌ها ، ترجمه اصغر افتخاری و غلامرضا خواجه، پزوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
[3]. پروانه اسکندری و علی اکبر صبوری، (1393). منتشر کن یا نابود شو، نشریه نشاء علم، سال پنجم، شماره اول، صفحات 43-38.
[4]. احمد شعبانی و نگار داوری اردکانی، (1392).‌ جغرافیای علم: وضعیت پژوهش در جهان دردهه نخست قرن بیست و یکم: شیراز: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام.
[5]. Shaabani، A. (1998). Synthesis of metallophthalocyanines under solvent-free conditions using microwave irradiation. Journal of Chemical Research، Vol.10، PP 672-673.
[6]. Synthesis of phthalocyanines by microwave irradiation، US 6491796B1، 2001.
[7]. Jefferson، T.، Alderson P.، Wager E.، Davidoff F. (2002). Effects of editorial peer review: A systematic review. JAMA، Vol.287، No.21، PP. 2784-2786.
[8]. Ware، M. (2008). Peer review: Benefits، perceptions and alternatives، PRC Summary Papers، Vol. 4، PP. 4-20.
[9]. Errami، M.، Garner H. (2008). A tale of two citations. Nature، Vol.451، PP. 397-9.
[10]. (2004). Complacency about misconduct، Nature، Vol. 427. Issue no 696.
[11]. Dahlberg، J. (2007). ORI retains its working definition of plagiarism under new regulation. Office of Research Integrity Newsletter، Vol.15. PP. 4.
[12]. Errami، M.، et al. (2008). A database of highly similar citations in the scientific literature. Nucleic Acids Res.
[13]. Chalmers، I. (2006). Role of systematic reviews in detecting plagiarism: case of Asim Kurjak. BMJ، Vol.333. PP. 594-6.
[14]. Link، A. M. (1998). US and non-US submissions: an analysis of reviewer bias. JAMA، Vol.280(3)، PP. 246–247.
[15]. علی اکبر موسوی موحدی، ابوالفضل کیانی بختیاری و جمشیدخان چمنی، (1385). تولید علم جهانی، مفاهیم و بسترهای ارتقاء دانش، فصلنامه تولید علم، شماره 2 ، صفحات 1 – 23.
[16]. علی اکبر موسوی موحدی ابوالفضل کیانی بختیاری و جمشیدخان چمنی، (1382). روش‌های تولید و اشاعه یافته‌های علمی. مجله رهیافت، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی ، شماره 31، صفحات 5-19.
[17]. علی‌ اکبر موسوی‌ موحدی‌، (1376). شیوه‌های‌ نشر و اشاعه‌ یافته‌های‌ علمی. مجموعه‌ مقالات‌ همایش‌ روش‌شناسی‌ و فنون‌ تحقیق‌، دانشگاه‌ تهران‌، صفحات‌238 – 204.
[18]. علی اکبر موسوی موحدی و دیگران، (1382). گفتگوی علمی تحت عنوان «جایگاه دانشمندان، اندیشمندان و نهادینه سازی دانش در کشور» مجله رهیافت، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی ، شماره 29، صفحات 134-113.
[19]. ابوالفضل کیانی بختیاری و علی‌اکبرموسوی موحدی، (1387). نواوری چیست؟ مرور ادبیات،مصادیق و ارایه تعریف جامع. مجله رهیافت، فصلنامه سیاست‌های علمی و پژوهشی، شماره 42، صفحات 5-9.
[20]. علی اکبر موسوی موحدی، ابوالفضل کیانی بختیاری و عبدالمجید اسکندری، (1384). ظرفیت سازی ملی. مجله رهیافت، فصلنامه سیاست‌های علمی و پژوهشی، شماره 36، صفحات 21 – 26.
[21]. علی اکبر موسوی موحدی ، ابوالفضل کیانی بختیاری، (1385). ظرفیت سازی علمی در راستای سند چشم انداز ایران 1404. مجموعه مقالات همایش سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، جلد چهارم (جایگاه فنآوری علمی در منطقه) صفحات 73-89.
[22]. مینا نادری، رویا رحیمی وقار و علی اکبر موسوی موحدی، (1390). رهنمود‌های اخلاقی برای نویسندگان نوشتار‌های پژوهشی. نشریه نشا علم، مجلد2، شماره 1، صفحات 53-57.
[23]. علی اکبر موسوی موحدی، مجتبی امانی و ابوالفضل کیانی بختیاری، (1384). آموزگاران علم و معنی. مجله رهیافت، فصلنامه سیاست‌های علمی و پژوهشی، شماره 35، صفحات 66 – 73.
[24]. علی‌اکبر موسوی‌ موحدی و دیگران. (1381). گفتگوی علمی تحت عنوان‌ «تولید علم، اولویت توسعه کشور» مجله رهیافت، فصلنامه سیاست ت علمی و پژوهشی شماره 28، صفحات 160 – 143.